یک رژیم و دو شکست بزرگ
24 مهر 1402 - 9:00
شناسه : 66130
2
در بعد میدانی و اطلاعاتی، کماکان بسیاری از ژنرالها و تحلیلگران مسائل استراتژیک در اراضی اشغالی معتقدند که تل آویو قدرت تسلط بر صحنه و آینده پژوهی آنچه در غزه و کرانه باختری می گذرد را از دست داده و کنشگری کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی جهت بسط دامنه نبرد ( از نبرد موشکی به نبرد زمینی) ، صرفا واکنشی از سر استیصال محسوب می شود.
نویسنده : حنیف غفاری/ کارشناس مسائل بین الملل
پ
پ

بحران و آشفتگی سرتاسر اراضی اشغالی را فرا گرفته است. دامنه و عمق شکست رژیم صهیونیستی در نوار غزه صرفا محدود به ابعاد نظامی-امنیتی نمی شود .در تحلیل پارامترهای این شکست ، باید بر روی عوامل تبلیغاتی و روانی نیز تمرکز ویژه ای نمود. به عبارت بهتر، صهیونستها در جنگ ترکیبی در برابر حماس با موانع سختی مواجه شده اند که در محاسبات قبلی آنها( در هر دو بعد فرامتنی و متنی) لحاظ نشده بود.

در بعد میدانی و اطلاعاتی، کماکان بسیاری از ژنرالها و تحلیلگران مسائل استراتژیک در اراضی اشغالی معتقدند که تل آویو قدرت تسلط بر صحنه و آینده پژوهی آنچه در غزه  و کرانه باختری می گذرد را از دست داده و کنشگری کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی جهت بسط دامنه نبرد ( از نبرد موشکی به نبرد زمینی) ، صرفا واکنشی از سر استیصال محسوب می شود. بی دلیل نیست که حتی مقامات کاخ سفید در پشت پرده، نسبت به گسترش ابعاد جنگ به تل آویو هشدار داده اند. آنچه بیشاز هر زمان دیگری در معرض انتقاد ساکنان اراضیاشغالی و حامیان غربی تل آویو گرفته، شکست امنیتی در نوار غزه و فراتر از آن، عدم قدرت پیش بینی  معادلات نبرد در آینده است! افرادی مانند جوبایدن، جیک سالیوان و آنتونی بلینکن نگرانی هایی در خصوص حماقتهای صهیونیستها دارند که قدرت کتمان آنها را روز به روز بیشتر از دست می دهند. به عبارت بهتر، روایتگری آمریکایی ها از همپوشانی مطلق با تل آویو در مواجهه با عملیات  طوفان الاقصی،  لزوما آن چیزی نیست که  در مواضع رسمی ادعا می شود. صورت مسئله کاملا واضح است : منتقدان نتانیاهو و وزارت جنگ رژیم اشغالگر قدس معتقدند استمرار نبرد بر اساس توهمات نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و افرادیمانند بن گویر و اسموتریچ ، نتیجه ای جز مواجهه تل آویو با مولفه های جدید آسیب زا ( که بنیان و ثوابت راهبردی در اراضی اشغالی را به چالش می کشد) نخواهد داشت.

از سوی دیگر، شکست صهیونیستها در نبرد رسانه ای  و روانی، بر عمق شکست راهبردی-امنیتی این رژیم در جریان عملیات طوفان الاقصی افزوده است. تصویرسازی کاذب رسانه های غربی از وقایع جاری در غزه و اراضی اشغالی ، جملگی در راستای توجیه جنایات تل آویو مورد استفاده قرار گرفت اما به نتیجه نرسید. تحلیلگران مسائل رسانه ای در غرب از این پدیده، تحت عنوان چالش دولتها-ملتها یاد می کنند:جایی که روایتگری دولتها و رسانه های غربی نسبت به آنچه در اراضی اشغالی یا نوار غزه می گذرد مورد پذیرش افکار عمومی کشورهایشان قرار نمی گیرد. حضور گسترده شهروندان کشورهای اروپایی در تظاهرات های ضد صهیونیسم از یک سو و آشکارسازی بسیاری از جنایات رژیم صهیونیستی در طول سالهای اخیر، بر شکل گیری این روند تاثیرگذار بوده است. امروز رسانه های آمریکایی و اروپایی هر اندازه تلاش کنند، قدرت انکار مواردی مانند شهرکسازی های غیر قانونی در کرانه باختری، یهودی سازی قدس، تعرض به زنان توسط نظامیان صهیونیست و اخراج اعراب از اراضی اشغالی را ندارند. در چنین شرایطی صهیونیستها جنگ امنیتی و رسانه ای و متعلقات این دو را به صورت توامان باخته اند….

منبع: فرهنگ ایرانیان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.