حقوق بین الملل و بحران غزه
26 مهر 1402 - 19:55
شناسه : 66397
2
آمریکا و غرب بابت حمایت بی قید و شرطشان از اسرائیل باید پاسخگوی افکار عمومی جهانی باشند.
نویسنده : غلامرضا کریمی/ استاد دانشگاه خوارزمی
پ
پ

نوار غزه و کرانه باختری که از زمان جنگ شش روزه ۱۹۶۷ توسط رژیم صهیونیستی اشغال نظامی شده و بر طبق قوانین و مقررات بین المللی مصداق سرزمین تحت اشغال» هستند می بایست حقوق بشردوستانه و مقررات کنوانسیون های ۱۹۴۹ ژنو در این مناطق حاکم باشد.

اما رژیم صهیونیستی همواره این مناطق را جزء لاینفک سرزمین اسرائیل می داند و افراطیون اسرائیلی نمی خواهند این واقعیت را بپذیرند که این سرزمین ها، اشغالی هستند و تابع یک سلسله قواعد و مقررات حقوق بشردوستانه هستند. در این ارتباط کمیته بین المللی صلیب سرخ، متخصصین حقوق بین الملل، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل بارها از اسرائیل خواستند که به قواعد حقوق بشردوستانه در سرزمین های اشغالی احترام بگذارد. حتی شورای امنیت در سال ۱۹۹۰ با تصویب قطعنامه ۶۸۱ از دولت اسرائیل خواست تا اعمال دائمی کنوانسیون چهارم ژنو در مورد سرزمین های اشغالی را بپذیرد.

رژیم صهیونیستی در جنگ های بیست و دو روزه، هشت روزه، پنجاه و یک روزه و جنگ اخیر مرتبا مرتکب جنایاتی نظیر استفاده از سلاح های ممنوعه، حمله به جمعیت های غیر نظامی و اموال غیر نظامیان، حمله به مدارس، بیمارستان ها، مساجد و نیروهای امدادگر شده که نقض فاحش حقوق بین الملل و مصداق جنایت علیه بشریت است. در واقع تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه در طول ۱۵ سال گذشته، میدان آزمون قواعد و مقررات بین المللی بوده که به صورت کامل حقوق بین الملل در این آزمون مردود شده است و صرفا نهادها و سازمان های بین المللی ناظران بی خاصیتی بودند که به جز تماشای نقض سیستماتیک حقوق بین الملل توسط اسرائیل، عملا هیچ اقدامی انجام ندادند و همواره درد و رنج هزاران زن، مرد و کودک مظلوم در نوار غزه رو به افزایش بوده است و اگر جنبش حماس اقدامی تهاجمی بر علیه صهیونیست ها انجام می دهد در واکنش به اقدامات غیرقانونی و ظالمانه مستمر اسرائیلی ها علیه فلسطین است.

اسرائیل علیرغم عضویتش در کنوانسیون های ۱۹۰۷ لاهه و ۱۹۴۹ ژنو به کشتار وسیع مردم و حمله به اماکن مسکونی و عمومی ادامه داده و مرتبا مرتکب نقض حقوق بین الملل بشردوستانه و جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده و متاسفانه ابزار حقوقی به دلیل حمایت گسترده آمریکایی ها و اروپایی ها از اسرائیل نتوانسته اقدام چشمگیری انجام دهد. متاسفانه رویه موجود در نظام بین الملل بر اساس سلسله مراتب قدرت و زور بیشتر است و افراد و جوامع ضعیف نظیر فلسطینیان همواره تحت ظلم و ستم سازمان یافته قرار می گیرند. اسرائیل نسبت به موارد گسترده نقض حقوق بشردوستانه مسئولیت بین المللی دارد ولی در عمل هیچ توجهی به الزامات حقوق بین الملل نمی کند و عملا نهادهای بین المللی به خاطر حمایت آمریکا و غرب نمی توانند کاری انجام دهند. بنابراین مقاومت مردم فلسطین و جنبش حماس حق طبیعی آنها در مقابل اشغالگری و موارد نقض حقوق بشردوستانه است. اگرچه بیش از صدها مورد قطعنامه در مجمع عمومی و شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و همچنین کمیته های مستقل تحقیقات بین المللی در مورد تجاوزات مکرر اسرائیلی ها علیه فلسطینیان در غزه، بیت المقدس شرقی و دیگر سرزمین های اشغالی تشکیل شده و قطعنامه هایی در خصوص تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطین تصویب شده اما عملا اقدام چشمگیری در جهت جلوگیری از تجاوزات اسرائیلی ها صورت نگرفته بنابراین طوفان الاقصی یک تصمیم، اقدام و واکنش طبیعی فلسطینیان به افراطگرایی مستمر اسرائیلی هاست و مقاومت حق ملت فلسطین در مقابل اشغالگری است و قطع آب و برق غزه و تجاوزات هوایی مکرر اسرائیلی ها و تخریب گسترده اماکن مسکونی و عمومی مصداق جنایت جنگی اسرائیلی هاست و طبیعی است که آمریکا و غرب بابت حمایت بی قید و شرطشان از اسرائیل باید پاسخگوی افکار عمومی جهانی باشند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.