بن بست غزه و آرایش جنگی خطرناک
07 آبان 1402 - 6:36
شناسه : 67358
4
مشکلات حمله زمینی به غزه که شروع شده با توجه به حجم سنگین مخالفت های جهانی و واکنش گسترده افکار عمومی در جهان و منطقه و در داخل اسرائیل ،موقعیت متزلزل نتانیاهو ،بحران اسرائیل را گستردتره از قبل خواهد کرد.
نویسنده : دکتر کیومرث یزدان پناه درو/استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران
پ
پ

 

منطقه غرب آسیا بواسطه جنگ تمام عیار در سرزمین های اشغالی در یک شرایط استثنایی ، مهم و سرنوشت سازی قرار دارد.
شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد منطقه به سمت جنگی بزرگ و خطرناک در حال حرکت است که حتی اگر پایان این جنگ صلح پایداری ب ای فلسطینی ها به بار بیاورد، اما تاریخ این روزهای تلخ و عجیب را هرگز فراموش نخواهد کرد.
خطر بزرگتر این است که با ادامه تنش بین آمریکا و ایران هر آن ممکن است بحران از کنترل خارج بشود و به گفته لوکاشنکو ، منطقه شاهد درگیری بزرگتر و خطرناک تری بشود و حتی اوضاع منطقه از کنترل خارج بشود.
نکته مهمتر دیگری که در صحنه عملیات دیده می شود ، آنکه اسرائیل با کمک کماندوهای آمریکایی در پیش عملیات زمینی، سلاح شیمیایی مرگیار یعنی گاز اعصاب را برای تونل های نیروهای حماس در غزه در نظر دارد که ممکن است جنایاتی هولناک شبیه جنگ ویتنام را در ِغزه رقم بزند. و این کار طی روزهای آینده وضعیت عجیب و غیر قابل تصوری را در سرزمین های اشغالی پیش خواهد آورد.
اسرائیل نبرد با هدف نابودی کامل حماس رو اعلام کرد و خود را در عمل انجام شده ای قرار داده که در این جنگ باید به هر قیمتی شده، این کار را عملی بکند .
مشکلات حمله زمینی به غزه که شروع شده با توجه به حجم سنگین مخالفت های جهانی و واکنش گسترده افکار عمومی در جهان و منطقه و در داخل اسرائیل ،موقعیت متزلزل نتانیاهو ،بحران اسرائیل را گستردتره از قبل خواهد کرد. و از همه اینها مهمتر اگر هدف اصلی یعنی برچیدن کامل حماس که مورد ادعای رژیم صهیونیستی در این جنگ نابرابر اتفاق نیفتد، اسرائیل به معنای واقعی در مسیر فروپاشی قرار خواهد کرد و چه بسا که سرزمین های اشغالی برای مدت های طولانی شاهد انتقام های کور دو طرف باشد.

بانیان این جنگ و کارگردانان پشت صحنه آن تلاش زیادی دارند تا مستقیما ایران را وارد این بازی خطرناک بکنند و در این میان مواضع وزیر امور خارجه کشورمان، تا حد زیادی بر احتمالات فوق می افزاید. که عزم ایران برای مدیریت مستقیم محور مقاومت و ارتش های پیشگام منطقه بویژه ارتش سوریه و لبنان برای تقابل مستقیم با اسرائیل جدی تر از همیشه است.
این جنگ پیام پیچیده و اسرار آمیزی دارد، اینکه اسرائیل محکوم به دست یابی اهدافش در غزه است در غیر اینصورت این رژیم برای همیشه عمق استراتژیک خود در مدیترانه را از دست داده و به سمت زوال خواهد رفت. و اینکه با همین وضعیت هم بازگشت به شرایط عادی برای این برچسب ناصواب جغرافیایی در گوشه ای اشغال شده از جهان اسلام بسیار دشوار خواهد بود.
و به قول گالانت وزیر جنگ اسرائیل: ”
این یک جنگ طولانی است و یا ما باقی خواهیم ماند یا آنها!!

منبع: فرهنگ ایرانیان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.