فشار واشنگتن بر متحدانش برای تحریم بیشتر حماس
07 آبان 1402 - 14:10
شناسه : 67425
4
روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز اعلام کرد که کشورهای اروپایی با فشار آمریکا برای گسترش و تقویت تحریم های خود علیه حماس مواجه هستند.
پ
پ

این روزنامه انگلیسی زبان نوشت: این فشار همزمان با تلاش واشنگتن برای سرکوب مالی شدیدتر گروه حماس اعمال می شود.

والی ادیمو (Wally Adeyemo) معاون وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه در لندن گفت که او خواهان تشکیل «ائتلافی» با کشورهای همفکر است زیرا قصد دارد مانع دور زدن تحریم ها از سوی این گروه شود.

این مقام آمریکایی در سخنانی در موسسه خدمات رویال یونایتد در لندن گفت: ما با شرکا و متحدان خود در سراسر جهان همکاری می کنیم تا اشتراک اطلاعات و همکاری برای مبارزه با تامین مالی تروریست ها را افزایش دهیم. حماس باید جایی برای مخفی شدن نداشته باشد.

وی درباره همکاری امریکا با دیگر کشورهای اروپایی و حوزه های قضایی برای اختلال در تلاش حماس برای دور زدن تحریم ها ابراز امیدواری کرد.

به نوشته فایننشال تایمز، روز جمعه نیز، مقامات وزارت خزانه داری آمریکا در همین زمینه در لندن نیز با طرف های انگلیسی درباره مذاکرات برنامه ریزی شده در بروکسل گفت و گو کردند.

این مذاکرات درحالی انجام می شود که آمریکا دومین دور از تحریم های خود را علیه مقامات و شبکه های مالی مرتبط با حماس اعمال کرده است. اقدامات جدید دارایی های سبد سرمایه گذاری مخفی حماس و افرادی را هدف قرار می دهد که به این گروه برای دور زدن تحریم ها کمک کرده اند.

آمریکا مدعیست که تاکنون هزار نفر از افراد و شرکت ها مرتبط با تروریسم و تامین مالی تروریست ها را از سوی ایران و گروه های نیابتی آن، از جمله حماس و حزب الله تحریم کرده است.

دولت بایدن در واشنگتن تحت فشار سیاسی قرار داد تا تدابیر سختگیرانه تری را درباره ارزهای دیجیتال بیاندیشد.

الیزابت وارن سناتور دموکرات و ۱۰۰ نفر دیگر از قانونگذاران آمریکایی در نامه ای به کاخ سفید و وزارت خزانه داری خواستار توقف فعالیت غیرقانونی در زمینه رمز ارزها شدند. گفته می شود حماس و جهاد اسلامی قبل از حمله ۷ اکتبر (۱۵ مهر) علیه مواضع رژیم صهیونیستی، میلیون ها دلار از طریق رمز ارزها کسب کردند.

آدیمو این هفته به بروکسل می رود تا با تعدادی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا درباره چگونگی هماهنگی در زمینه تحریم های حماس مذاکره کند.

 

مقامات آگاه از برنامه این سفر گفتند که واشنگتن از برخی از شرکت ها می خواهد به سرکوب منابع مالی غیرقانونی حماس کمک کنند.

واشنگتن در سال ۱۹۹۷ حماس را یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرد. به تازگی اتحادیه اروپا و انگلیس نیز این گروه را در فهرست گروه های تروریستی قرار دادند. اما متحدان آمریکا تاکنون به انداز واشنگتن در تحریم رهبران حماس پیش نرفته اند.

فایننشال تایمز نوشت: مقامات آگاه از موضوع مذاکرات مربوطه می گویند که نابرابری در فهرست تحریم ها بین آمریکا و متحدانش محور مذاکرات آتی خواهد بود.

دو مقام آگاه در این زمینه به فایننشال تایمز گفتند، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است تحریم ها علیه حماس را افزایش دهند تا مسیرهای حمایت و تامین مالی این گروه را مسدود کنند.

این دو نفر به نقل از مکرون اظهار داشتند که تحریم هایی مانند تحریم های داعش باید علیه حماس نیز اعمال شود.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۳ حماس را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد و ممنوعیت سفر و توقیف دارایی های اعضای این گروه را اعمال کرد.

پیتر استانو (Peter Stano) سخنگوی روابط خارجی کمیسیون اروپا گفت: به طور کلی درباره تحریم ها، کشورها در یک فرایند محرمانه و با اتفاق آرا تصمیم گیری می کنند. اتحادیه اروپا همیشه سعی می کند در صورت امکان در تصمیم گیری درباره تحریم ها با شرکای بین المللی اش هماهنگ باشد.

به گفته وی، اتحادیه اروپا به شکل پویایی با گروه ۷ و گروه ۲۰ برای تحریم تامین مالی تروریسم و پولشویی همکاری دارد.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.