اختصاص ۳۰۰ هزارتومان برای نگهداری هراثر ثبت ملی!
05 آذر 1402 - 7:51
شناسه : 69934
1
وزیر میراث‌فرهنگی، گفت: ۳۵ هزار اثر ثبت ملی شده اما با توجه به بودجه و اعتبارات دولتی، به هر اثر ۳۰۰ هزار تومان اختصاص می‌یابد.
منبع : فارس
پ
پ

سید عزت‌الله ضرغامی شامگاه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ در آیین افتتاحیه و آغاز به کار رسمی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی که با حضور جمعی از خیرین، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان، هنرمندان و کارگردان‌های سینما و تلویزیون و اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: مردم باید پای کارهای بزرگ بیایند تا کارها راه بیفتد. میراث‌فرهنگی بزرگترین و جدی‌ترین عامل برای انسجام ملی است. ما امروز بیش از هر زمانی نیاز به انسجام ملی داریم. ظرفیت‌هایی که در این باره در حوزه میراث‌فرهنگی وجود دارد در کمتر حوزه‌ای پیدا می‌شود.

او در ادامه گفت: چندی پیش با رئیس‌جمهوری صحبت می‌کردم و از آقای رئیسی پرسیدم آیا گنجنامه را رفتید؟ گفتند بله. بارها رفته‌ام و برداشت خوبی که از گنجنامه داشت را ارائه کردند و به دو کتیبه معروف در گنجنامه اشاره کرد. من هم به رئیس‌جمهوری توضیح دادم که کتیبه دوم یک متر پایین‌تر از کتیبه اول است، چون کتیبه دوم مربوط به پسر است و او به احترام پدرش این کتیبه را پایین‌تر نصب کرده است. آیا این غیر از توصیه‌های دین ما درباره احترام به بزرگترهاست؟

او افزود: برخی از بزرگان در این مراسم و در هنگام سخنرانی از من نام بردند. من خاک پای خدمتگزاران به میراث‌فرهنگی هستم.

بودجه حوزه میراث‌فرهنگی بسیار اندک است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بودجه‌ در حوزه میراث‌فرهنگی بسیار عدد پایینی است.‌ در مجموع ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم که البته هنوز به دست ما نرسیده است. با توجه به ثبت ملی ۳۵ هزار اثر و با توجه به بودجه و اعتبارات دولتی به هر اثر ۳۰۰ هزار تومان اختصاص می‌یابد. این آثار دارد از بین می‌رود و باید برای مرمت آن‌ها از کمک‌های مردمی استفاده کرد.

او یادآور شد: من به شهرها و روستاهای زیادی سفر کردم. در بسیاری از شهرها برای مرمت و نگهداری آثار تاریخی مشکل داریم، اما شکر خدا در همان شهرستان با کمک مردم و همت مسئولان محلی مشکلات برطرف می‌شود. مردم باید پای کار بیایند تا تمدن ایران را حفظ کنند.

ضرغامی اضافه کرد: البته نسبت به سایر کشورها ما وضعیت بهتری در مرمت و نگهداری از آثار تاریخی داریم. خصوصا در دانش مرمت آثار تاریخی ما از کشورهای دیگر بسیار جلوتر هستیم.

وزیر میراث‌فرهنگی خاطرنشان کرد: امشب یک شب تاریخی است و نام تک تک افرادی که آمدند و زیر این سقف باهم عهد بستند که میراث‌فرهنگی کشور را نجات دهند، در تاریخ این سرزمین ثبت خواهد شد.

او افزود: من از آقای دارابی معاون میراث‌فرهنگی وزارتخانه برای تشکیل این انجمن تشکر می‌کنم. آقای دارابی یک سال است که پیگیر این موضوع است. اما متاسفانه سیستم اداری کشور فرسوده است و بروکراسی اداری مثل بختک به جان کشور افتاده است، اما با تلاش‌های آقای دارابی باعث شد بالاخره این انجمن امشب رسما آغاز به کار کند.

 ضرغامی در پایان صحبت‌های خود گفت: من روز یکشنبه در جلسه دولت گزارش کاملی از این نشست به رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت ارائه خواهم کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.