نباید اجازه داد روسیه از خط قرمز ایران عبور کند
02 دی 1402 - 16:10
شناسه : 72048
5
مسئولان سیاست خارجی اجازه ندهند روسیه با نادیده گرفتن تمامیت ارضی ایران و عبور از خط قرمزها بتواند منافع حداکثری خود را با اعراب پیگیری کند.
نویسنده : غلامرضا کریمی/استاد دانشگاه خوارزمی
پ
پ

 

موضع روسیه در همراهی با بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش که خواستار ارجاع موضوع جزایر سه گانه ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری شده و به نوعی از موضع امارات حمایت کرده بود موجب واکنش منفی گسترده‌ای در بین نخبگان و افکار عمومی ایران شده است. البته روسیه چند ماه پیش نیز در بیانیه مشترکی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس ارجاع موضوع جزایر سه گانه ایران را به دیوان بین‌المللی دادگستری مورد تایید قرار داده بود و جالب‌تر اینکه آمریکا نیز بعد از آن همین موضع را تکرار کرد.
این موضع روسیه در تضاد آشکار با منافع ملی و اصل تمامیت ارضی ایران است، روسیه تلاش می‌کند از کارت ایران در تعامل با اعراب در چارچوب حفظ منافع خود استفاده کند که این در تضاد با چارچوب روابط راهبردی ایران با روسیه است البته روابط ایران و روسیه دوستانه است ولی در تعامل با اعراب؛ روسیه ایران را در اولویت دوم و بعد از اعراب قرار می‌دهد و ایران به نوعی وجه المصالحه منافع مشترک روسیه و اعراب قرار می‌گیرد، این موضوع زنگ خطر جدی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
استقلال و استقلال خواهی و عدم وابستگی به ابرقدرت‌ها یک سیاست اصولی در طول ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و نباید نزدیکی به یک قطب نظیر روسیه به نوعی این سیاست خارجی اصولی ایران را دچار شکنندگی کند و به نوعی شرایطی را رقم بزند که تجربه تاریخی ایران را در یکی دو قرن گذشته برای ایرانیان احیا کند.
در این میان نکته مهم محور مقاومت و قدرت یابی ایران در خاورمیانه است که خیلی به مذاق روس‌ها خوش نیامده و به نوعی در همراهی با عربستان و امارات به دنبال این هستند که شرایط را برای ایران سخت تر کنند.
روس ها به دنبال این هستند که با فشار بر ایران کنترل حوثی‌ها را به دست بگیرند و آنها را تحت کنترل خود درآورند.
مسئولان سیاست خارجی ایران باید بتوانند بین منافع متعارض در سیاست خارجی تعادل ایجاد کرده و اجازه ندهند روسیه با نادیده گرفتن تمامیت ارضی ایران و عبور از خط قرمزها بتواند منافع حداکثری خود را با اعراب پیگیری کند.
البته با وجود آنکه تا حدی این توازن در عرصه سیاست خارجی به نفع شرق و روس‌ها تغییر کرده است لازم است نخبگان حساسیت لازم را در این زمینه داشته باشند تا روسها با احتیاط بیشتر رفتار کرده و با در نظر گرفتن خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ؛ روابطشان را با اعراب داشته باشند.
یادآور می شوم که توارن در ارتباط با قدرت های بزرگ اصل کلیدی است که در چارچوب سیاست نه شرقی نه غربی پیگیری می شود و هر خدشه ای به این اصل می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای ایران به همراه داشته باشد.

منبع: فرهنگ ایرانیان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.