۵ ربات کوچک در سطح ماه فرود می‌آید
17 دی 1402 - 10:43
شناسه : 73401
1

نخستین مأموریت ماه کشور مکزیک ۵ ربات کوچک را در سطح ماه فرود می‌آورد.

پ
پ

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، یک مأموریت خصوصی تاریخی اوایل روز دوشنبه پنج ربات کوچک را که با همکاری تیمی متشکل از ۲۵۰ دانشجوی دانشگاه مکزیک ساخته شده‌اند به سطح ماه می‌رساند.

این ماموریت در ساعت ۲:۱۸ بامداد به وقت شرقی روز دوشنبه (۸ ژانویه) از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال فلوریدا بر فراز موشک جدید و قدرتمند ولکان سنتور پرتاب می‌شود. راکت غول‌پیکر به عنوان نخستین پرتاب رباتیک تجاری به سطح ماه قرار است فرودگر «پرگرین» شرکت آستروبوتیک را به ماه منتقل کند. 

پنج «میکرو ربات مستقل» نیز به عنوان بخشی از این مأموریت که توسط آزمایشگاه ابزار‌های ویژه در دانشگاه ملی مکزیک توسعه یافته است با این محموله به قمر زمین می‌رود.

قطر این کاوشگر‌های کوچک ۱۰ سانتی‌متر و وزن آن‌ها ۶۰ گرم است. ربات‌ها هر کدام دارای چرخ‌ها، حسگر‌ها و رایانه‌هایی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا جو ماه را مطالعه کنند. تجزیه و تحلیل امکان‌سنجی ساخت سازه‌ها روی سطوح سیاره‌ای از دیگر وظایف این ربات‌هاست.

این ماموریت به ادامه تحقیقات فضایی در مکزیک و ارتباطات بین‌المللی در این حوزه کمک خواهد کرد. هدف اصلی از این ماموریت اولیه، ارتقای توانمندی‌های فضایی مکزیک و افزایش دانش و تجربه در این حوزه است. با بهره‌برداری از داده‌ها و مشاهدات حاصل از این ربات‌ها، می‌توان در آینده نیز به تحلیل‌های دقیق‌تر و توسعه دستگاه‌های فضایی پیشرفته‌تر پرداخت.

ماموریت مکزیک برای ارسال ربات‌ها به ماه، نمی‌تواند صرفا به عنوان یک پیشروی علمی در نظر گرفته شود، بلکه نماد از رقابت بین کشور‌ها در حوزه فضا و پیشرفت تکنولوژی و علم آن‌ها در این زمینه است.

اکنون فقط چند کشور توانسته‌اند فراتر از مدار زمین را مورد کاوش قرار دهند، اما این ماموریت مکزیک نشان می‌دهد حتی میان کشور‌های پیشرفته‌تر نیز رقابتی است که پیشرفت‌های فضایی جدید را اولویت قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.