کشف سه حلقه آهنی در دیسک سیاره‌ساز یک ستاره‌ جوان
20 دی 1402 - 10:50
شناسه : 73686
0

پ

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینس ایکس، اخترشناسان با مشاهده یک ساختار حلقه‌ای پیچیده در دیسک سیاره‌ساز ستاره‌ای جوان که حدود ۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد، به یک کشف پیشگامانه در تشکیل سیاره دست یافته‌اند.

محققان در درونی‌ترین ناحیه دیسک سیاره‌سازِ یک ستاره جوان به نام «اچ‌دی ۱۴۴۴۳۲» (HD ۱۴۴۴۳۲) سه حلقه متحدالمرکز را شناسایی کردند، یعنی در نقطه‌ای که گرد و غبار در یک ساختار پیچیده روی هم انباشته می‌شود. این منطقه مربوط به سیارات سنگی است که در دوران منظومه شمسی اولیه تشکیل شده‌اند. حلقه اول در مدار عطارد قرار دارد، حلقه دوم نزدیک به مسیر مریخ است و حلقه سوم تقریباً با مدار مشتری مطابقت دارد.

این گروه تحقیقاتی بین‌المللی به سرپرستی ژوزف وارگا (József Varga) از رصدخانه کانکولی (Konkoly) در بوداپست مجارستان، از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VLTI) برای مشاهده این پدیده قابل توجه استفاده کردند.

این یافته‌ها از نظر بینشی که درباره شکل‌گیری سیاره‌ها در اطراف ستارگان ارائه می‌دهند اهمیت دارند و مقایسه‌ای از منظومه شمسی اولیه به دست می‌دهند. اخترشناسان بر این باورند که ساختار حلقه‌ای نشان‌دهندۀ وجود دو سیاره است که بین شکاف‌ها شکل می‌گیرند و جرم تخمینی آن‌ها مشابه سیاره مشتری است.

علاوه بر این، ترکیب گرد و غبار در سراسر دیسک یادآور زمین و سیارات سنگی منظومه شمسی است که با سیلیکات‌های مختلف و احتمالاً آهن‌های فلزمانند همراه است. این کشف مفروضات قبلی در مورد ترکیب دیسک‌های غبارآلود اطراف ستاره‌های جوان را به چالش می‌کشد و شرایط را در منظومه شمسی اولیه روشن می‌کند.

این کشف راه را برای اکتشاف بیشتر پدیده‌های مشابه در سایر ستارگان جوان هموار می‌کند و ممکن است بینش‌های ارزشمندی در مورد دیسک‌های غنی از آهن و نقش آن‌ها در شکل‌گیری سیاره‌ها ارائه دهد.

انتهای پیام/

ثبت دیدگاه

• دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.