نیمی از ارزش طلای سرخ ایران در جیب عده‌ای خاص
24 دی 1402 - 12:10
شناسه : 74014
2
سود دومین محصول ارزآور کشاورزی که سالانه 180 میلیون دلار برای کشور آورده دارد، به جیب عده‌ای خاص می‌رود و کشاورز از این مساله بهره چندانی ندارد.
منبع : فارس
پ
پ

ارزش نزدیک به نصف زعفران تولیدی کشور معادل ۴ هزار میلیارد تومان سالانه به جیب قاچاقچیان می‌رود»، این را رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران می‌گوید.

این رقم معادل یک‌ششم یارانه ۲۴ هزار میلیارد تومانی است که به ۸۰ میلیون نفر در ماه داده می‌شود.

به گفته غلامرضا میری، «مشکلات برگشت ارز»، «بالا بودن عوارض گمرک» و « تحریم» از عواملی است که باعث شده این محصول ارزآور به کشورهای همسایه و از آنجا به اروپا قاچاق شود. قاچاقچیان ۲۰ درصد ارزانتر هم می فروشند و به همین دلیل بازار پررونق و مشتریان پروپا قرصی دارند.

سال گذشته  ۹۰ تن معادل ۴۰ درصد کل تولید ۲۲۵ تن زعفران کشور قاچاق شد که صادرات قانونی کشور را ۱۷ درصد کاهش داده است، ۴۳ هزار هکتار زعفران در کشور کشت می شود که عملکرد ۴ کیلو در هکتار دارد، تولید بسیار پرهزینه است و برداشت محصول سخت‌ترین بخش این کار است.

بر اساس آمار جهانی، سهم صادرات زعفران ایران در بازارهای جهانی ۳۶٫۷ درصد است که در کنار سهم ۸۸ درصدی تولید درجهان حکایت از این دارد که  زعفران بزرگترین تولید کننده جهان با برند خودش عرضه نمی شود.

اسپانیا و افغانستان به ترتیب ۲۱ و  ۱۶ درصد بازارهای جهانی را قبضه کرده‌اند در حالی که هیچکدام در تولید حرفی برای گفتن ندارند.

عمده زعفران ایران به افغانستان قاچاق و در اسپانیا بسته بندی می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.