کاظمی قمی: تشکیل هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان با حضور همسایگان این کشور
26 دی 1402 - 15:35
شناسه : 74198
2
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: با همتایان پاکستانی توافق کردیم کشورهای همسایه افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارائه کنند.
پ
پ

حسن کاظمی قمی  در پیامی در شبکه ایکس نوشت: در ادامه تلاش‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران برای کمک به مردم افغانستان، امروز در اسلام آباد پاکستان با جناب آقای جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه، جناب آقای آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان و سایر مقامات این کشور ملاقات کردم.

در این ملاقات ها تاکید کردم صلح و ثبات منطقه وابسته‌ به صلح و ثبات در افغانستان است و آن چه که می تواند به برقراری این صلح کمک کند، ابتکارات منطقه‌ای با محوریت کشورهای همسایه افغانستان است.

در این چارچوب، با همتایان پاکستانی توافق کردیم کشورهای همسایه افغانستان هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان را تشکیل داده و بسته‌ای از پیشنهادات سازنده را به حکومت سرپرست افغانستان ارائه کنند.

گروه تماس و دستورکار آن قابل گسترش می‌باشد و می‌تواند به نگرانی‌های همسایگان افغانستان، کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی در مورد افغانستان در قالب یک دستورکار مشخص با جدول زمانی منطقی، به صورت گام به گام بپردازد.

مذاکرات امنیتی ایران _ پاکستان درباره وضعیت امنیتی در افغانستان، به ویژه، فعالیت گروه‌های تروریستی در جهان در این کشور که تهدیدی علیه جهان و منطقه ایجاد می‌کند، روز دوشنبه برگزار شد.

هیات ایرانی به ریاست «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در این مذاکرات شرکت کرد و ریاست هیات پاکستانی نیز بر عهده نماینده این کشور در امور افغانستان بود.

بر اساس گزارش روزنامه پاکستانی نیشن، پاکستان در این مذاکرات ایران را در جریان انجام شدن حملات تروریستی مرزی توسط گروه «تحریک طالبان پاکستان» و استفاده از تسلیحات آمریکایی توسط آن‌ها قرار داد.

ایران نیز پاکستان را در جریان موج جدید تروریسم، به ویژه، اخیرا در شهر کرمان قرار داد که منجر به جان باختن بیش از ۱۰۰ نفر شد.

دو طرف توافق کردند اطلاعات امنیتی درباره تروریست‌هایی که در افغانستان فعالیت می‌کنند را به اشتراک بگذارند.

قرار است ایران و پاکستان در این باره با مقامات کابل گفت‌وگو کنند.

منبع: شفقنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.