لاوروف: منتظر انتخابات گزینشی در اوکراین نیستیم؛ ایران همسایه نزدیک روسیه است
28 دی 1402 - 12:47
شناسه : 74377
2
وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو نگران موضوع انتخابات گزینشی در اوکراین نخواهد بود، گفت: غرب با فشار آوردن به زلنسکی برای سازماندهی انتخابات، قصد دارد این کشور را در راستای منافع خود خود حفظ کند.
پ
پ

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی که با هدف ارائه دستاوردهای دیپلماسی روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی برگزار شد، افزود: غرب متوجه شد که حمله برق آسا با هدف شکست استراتژیک روسیه یک توهم است.
این سخنان در حالی مطرح شد که اوکراین در شرایط نبرد با روسیه، انتخابات ریاست جمهوری را در سال ۲۰۲۴ میلادی در پیش رو دارد.

ایران در زمره همسایگان نزدیک روسیه
وزیر امور خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به رفت و آمدهای دیپلماتیک سران مسکو و پکن در سال ۲۰۲۳ میلادی گفت: هم اینک، روابط روسیه و چین بهترین دوره را در تاریخ چند صد ساله خود تجربه می کند.
وی در ادامه از ایران، ترکیه، عربستان سعودی، امارات و قطر به عنوان نزدیک ترین همسایگان فدراسیون روسیه نام برد.

گسترش بریکس، گام مهمی در مسیر شکل گیری جهان چند قطبی بود
لاوروف در ادامه با اشاره به پیوستن پنج عضو جدید به گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس با تصمیم سران این گروه در اجلاس تابستان ۱۴۰۲ به میزبانی آفریقای جنوبی گفت: توسعه بریکس، گام مهمی در مسیر شکل گیری جهان چند قطبی بود.
وی با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی به گروه بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی اظهار داشت: هم اینک بیش از ۲۰ کشور در صف انتظار عضویت یا ارتقای سطح همکاری با بریکس قرار دارند.
وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه این کشور ریاست دوره ای گروه بریکس را در سال ۲۰۲۴ برعهده دارد، از تدارک این کشور برای برگزاری اجلاس سران این گروه در فوریه این سال در شهر کازان مرکز جمهوری تاتارستان روسیه خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فدراسیون روسیه از اقدامات برای تقویت ثبات نظامی-سیاسی در اوراسیا بدون دخالت نیروهای فرامنطقه ای حمایت می کند، گفت: روسیه برای دموکراتیک‌تر کردن روابط بین‌الملل هر اقدام ممکن را انجام خواهد داد.
این مقام دیپلماتیک روس در ادامه اولویت فراروی روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی را رهایی از هرگونه وابستگی به غرب در اقتصاد و زنجیره تامین عنوان کرد.
وی یادآور شد که روند تحولات بین المللی در سال ۲۰۲۳ میلادی گویای رد سازوکار غرب در حفظ برتری در جهان بود.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.