کمبود ظرفیت صنایع مانع خودکفایی در تولید شکر
30 دی 1402 - 21:29
شناسه : 74597
1
مجری گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی میگوید؛ کشور از رگ گردن برای رسیدن به خودکفایی در تولید شکر نزدیک تر است اما ظرفیت صنایع و کارخانه‌ها برای تولید 2 میلیون و200 هزار تن شکر کافی نیست.
منبع : فارس
پ
پ

اگر فصل برداشت نیشکر به استان خوزستان سفر کنید احتمالا ترافیک کامیون‌ها در اتوبان‌های خروجی اهواز را دیده‌اید، اینها بار چغندر و نیشکر است که به کارخانه‌های چهار محال بختیاری، خراسان و اصفهان می روند.

پیمان حصادی، مجری گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی، می گوید؛ «طرح خودکفایی در شکر کلید خورده» است اما ظرفیت پایین و پراکنده بودن کارخانه‌ها در خارج از استان‌های تولید مشکل جدی است.

تعداد ۹  کارخانه با ظرفیت های پایین ۱٫۵ و سه هزارتنی وجود دارد اما به گفته کارشناسان تعداد و ظرفیت این کارخانه‌ها باید افزایش یابد و دو منظوره برای چغندر قند و نیشکر ایجاد شوند.

سالانه ۱٫۷ میلیون تن شکر تولید می‌شود و با خودکفایی تنها ۵۰۰ هزار تن فاصله دارد از ۵ میلیون تن چغندر این میزان شکر تولید می‌شود.


صف طولانی کامیون‌های چغندر قند

وزارت جهاد کشاورزی آبان ماه امسال اعلام کرد؛ «طرح کشت پاییزه چغندر قند» اجرا می شود و کشور از واردات شکر بی‌نیاز می‌شود، در این طرح، چغندر قند در فصل پاییز و با مصرف آب بسیار پایین کشت می‌شود.

به گفته مجری گیاهان قندی، امسال به متقاضیان ۵۰ هزار هکتار کشت چغندر قند در استان خوزستان به دلیل فراهم نبودن بستر صنایع، اجازه کشت داده نشد. سالانه ۶۰۰ میلیون دلار برای واردات شکر از کشور خارج می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.