موضوع توقف تولید پژو پارس از دی ماه امسال با طرح موضوع زیاندهی شرکت به سبب قیمت پایین آن و همچنین عدم رعایت الزامات استاندارهای ٨۵گانه صورت گرفت؛ اما رایزنیها از سوی وزارت صمت و گروه صنعتی ایرانخودرو با معاون اول رئیس جمهور و سازمان ملی استاندارد آنقدر ادامه پیدا کرد که در نهایت هم به نتیجه رسید و این سازمان مشروط به رعایت تعهدات در جهت اصلاح عیوب و بهبود و ارتقا، تولید خودروی پژو پارس ادامه پیدا کند.
گفته میشود که این اقدامات در جهت ایفای تعهدات ثبتنامی و رفع دغدغه مصرفکنندگان را برطرف کند.
ماجرا از جایی شروع شد که ٢۴ دی ماه امسال، مهدی اسلامپناه – رئیس سازمان ملی استاندارد ایران – ضمن تاکید بر اینکه قانونِ مربوط به استانداردهای اجباری در صنعت خودرو، قطعا اجرایی میشود و تولیدکنندگان نیز بایستی خود را با قوانین استاندارد انطباق دهند، اعلام کرد که گروه صنعتی ایرانخودرو تنها تا نیمه اسفند ماه سال جاری برای خودروی پژو پارس مجوز تولید خواهد داشت؛ پس از آن برابر قانون عمل خواهد شد و سازمان استاندارد مسئولیتی در قبال پیش فروشهای پس از مهلت قانون توقف تولید، ندارد. لذا تولیدکنندگان خودرو بایستی بنسازههای (پلتفرمها) تولیدات خود را منطبق بر استانداردهای ملی کشور قرار داده و بر اساس مجوزهای لازم از جمله رعایت استانداردهای ۸۵ گانه اقدام به پیش فروش خودروهای خود کنند.
اما پس از آن، هشتم بهمن ماه، علیمردان عظیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو – در حاشیه یک مراسم تحویل خودرو به وزارت کشور، از رایزنی صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد برای تمدید این مهلت و توافق بر تمدید این مهلت تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.
وی ضمن تاکید براینکه موافقت صورت گرفته به جهت ایفای تعهدات شرکت برای مشتریانی است که در مرحله نخست فروش یکپارچه خودروهای داخلی در اسفند ماه سال گذشته، خودروهای پژو پارس خریداری کردهاند؛ اعلام کرد: بر همین اساس باتوجه به اینکه برخی از این مشتریان نوبت تحویل در سال ١۴٠٣ دریافت کردهاند؛ بنابراین رایزنیها برای ادامه تولید در سال آینده هم در حال پیگیری است.
پس از این موضوع، چند روز بعد (١٢ بهمن ماه)، برخی سایتها از دریافت مجوز تولید خودروی مذکور برای سال ١۴٠٣ صحبت کردند؛ ایسنا، موضوع را مورد پیگیری قرار داد و در نهایت منجر به کسب اطلاعات کامل از ابتدای طرح موضوع تا شفافسازی صحبتهای معاون صنایع حملونقل وزارت صمت مبنی بر تایید ادامه تولید این محصول در سال آینده شد.
در این رابطه، اطلاعاتی در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت که براساس آن صفر تا ١٠٠ این موضوع، تشریح شده و از این لینک قابل مشاهده است.
بدین ترتیب همچنان رایزنیها با معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه پیدا کرد تا تولید محصول پارس تا زمان ایفای تعهدات به مشتریان در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ادامه داشته باشد و پس از آن هم تولید خودروی پارس در سالهای آینده با استانداردهای کامل ۸۵ گانه به کار خود ادامه دهد.
سازمان استاندارد: مشروط به اخذ تأییدیه استانداردهای بینالمللی، تولید پژو پارس بلامانع است
ثبت دیدگاه