آمادگی کامل متولیان «امنیت» و «ایمنی» برای انتخابات
10 اسفند 1402 - 10:58
شناسه : 77247
3
دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حالی تا ساعاتی دیگر در سراسر کشور برگزار می‌شود که دستگاه‌های مختلف تمهیدات لازم برای تامین امنیت و ایمنی آن را اتخاذ کرده‌اند.
منبع : ایسنا
پ
پ

روند اخذ آرا برای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری از صبح روز جمعه، آغاز می‌شود. انتخاباتی که نمایندگان مجلس دوازدهم را برای یک دوره چهارساله و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را برای دوره‌ای هشت ساله مشخص خواهد کرد. در این میان یکی از پیش‌شرط‌های مهم برای برگزاری هر انتخاباتی ایمنی و امنیت آن است، موضوعی که دستگاه‌های مختلفی از ماه‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی کرده و اقدامات خود را در دستورکار قرار داده‌اند، تا این انتخابات نیز همچون دیگر انتخابات برگزار شده در جمهوری اسلامی در امنیت و ایمنی کامل آغاز شده و به پایان برسد.

اقدامات پلیس برای تامین امنیت انتخابات چیست؟

بدون شک، بار اصلی تامین امنیت انتخابات بر دوش پلیس است و در این میان گرچه دستگاه‌های امنیتی، نظامی و اطلاعاتی نیز اقدامات قابل توجهی را انجام داده‌اند، اما این پلیس است که ماموران آن در تمام محل‌ها اخذ رای حضور دارند. در همین راستا نیز سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا به ایسنا گفت: پلیس امنیت انتخابات آتی را در سراسر کشور تامین می‌کند و اگر تخلفی رخ دهد، با متخلفان بر اساس قانون برخوردی قاطع خواهد شد، کما اینکه تعدادی از این متخلفان نیز شناسایی و دستگیر شدند که البته تعدادشان بسیار اندک است.

وی با اشاره به تمهیدات امنیتی از سوی پلیس انجام شده؛ افزود: با آماده باش کاملی که همکاران ما از مرز تا مرکز دارند، کلیه پیش‌بینی‌ها برای تامین امنیت انتخابات اندیشیده شده است. همچنین شرایط برقراری امنیت برای همه صندوق‌ها اعم از صندوق‌های ثابت و سیار، مراکز نگهداری صندوق های رای، محل‌های شمارش، حمل و نقل صندوق ها و … فراهم شده است. از هوا فراجا نیز برای ارسال صندوق‌های جمع آوری رای استفاد می‌شود و بالگردهای فراجا به همراه سایر نیروهای نظامی آمادگی دارند که تا در هرجایی که به هر دلیلی امکان ارسال زمینی صندوق رای وجود ندارد؛ صندوق‌های رای را جابجا کنند.

رادان در پاسخ به این پرسش که تاکنون مشکل امنیتی درباره انتخابات گزارش شده یا خیر به ایسنا گفت: ما قبل از انتخابات درباره امنیت ستادهای انتخاباتی دو اقدام انجام دادیم. اقدام اول این است که مراسم در امنیت برگزار شود و در همین راستا توصیه‌ها و آموزش‌های لازم را ارائه دادیم. همچنین اقدام دوم این است که از کارهای خلاف قانون جلوگیری شود. در هرجایی که خلاف قانون عمل شده بود؛ پلیس قاطعانه و بر اساس قانون با این افراد برخورد کرد است. در همین راستا نیز تعدادی از متخلفان انتخاباتی شناسایی و دستگیر شدند که البته تعداد این افراد بسیار کم است. تمامی اقدامات انتظامی در راستای قرار گرفتن مردم در محیط امن برای رای دادن در انتخابات انجام شده است و ما تلاش می کنیم  انتخابات در سایه امنیت  برگزار شود.

آماده باش ۱۹۰ هزار مامور پلیس برای انتخابات

پیش از این سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا نیز از آماده‌باش کامل پلیس برای انتخابات خبر داده و گفته بود: بر اساس ماده ۱۹ و  ۶۸ قانون انتخابات، تامین  نظم انتخابات برعهده پلیس است و در این راستا پلیس با بکارگیری ۱۹۰ هزار نیرو و با کمک سایر دستگاه‌های امنیت‌ساز از جمله بسیج و آماده‌باش کامل در مرزها نسبت به امنیت انتخابات اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه پلیس تا مشخص شدن نتایج انتخابات در کنار مردم حضور دارد، ادامه داد: آماده‌باش یگان‌های ویژه پلیس جزو دیگر اقدامات پلیس در حوزه حفاظت انتخابات است. پلیس نه تنها تا پایان انتخابات بلکه تا زمان مشخص شدن نتایج در کنار مردم حضور دارد.

منتظرالمهدی با بیان اینکه نظارت در حوزه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی بر عهده پلیس است، خاطرنشان کرد: براساس بندهای ۷۰، ۷۶ و ۷۷ قانون انتخابات،  نظارت در حوزه تخلفات تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی بر عهده پلیس است. پلیس  در سایه هماهنگی با سیستم قضایی و با رصد فضای واقعی و مجازی  بر روند تبلیغات نامزدهای انتخاباتی نظارت می‌کند. در صورت بروز مساله  به نامزدها برای پیشگیری تذکر داده می‌شود و پرونده قضایی در صورت نیاز تشکیل می‌شود.

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای فراجا نیز از تداوم آماده‌باش پلیس فتا در حین برگزاری انتخابات خبر داده و به ایسنا گفت: درباره انتخابات مجلس وظایف متعددی در پلیس فتا داریم. اولین آن بر اساس ماده ۷۹ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در ارتباطات با جرائم و تخلفاتی است که علیه نمایندگان صورت می‌گیرد، تکالیف جدیدی برای ما وضع شده و پلیس فتا راسا باید موضوعات را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: «به عنوان مثال موضوعاتی اعم از انتشار اطلاعات نادرست یا هرگونه توهین، تحقیر و تخریب شخصیتی در هر سایت، شبکه اجتماعی یا هرنوع پلتفرم دیگری علیه هر کاندیدای منتشر شود؛ پلیس فتا می‌تواند راساً اقدام به برخورد با افراد متخلف کرده و پس از حذف مطالب نادرست، امکان دفاع از آن کاندیدا را در همان پلتفرم ایجاد کند.  از دیگر اقدامات ما در این زمینه، تخلفات مربوط به حوزه اقدامات است که ۲۰ مورد خاص مدنظر است که توسط دادستانی به پلس فتا اعلام شده است. به عنوان مثال اگر نامزدی یا فردی مطالب کذب یا خلاف واقعیت مطرح کند؛ پلیس بر اساس مصادیق ذکر شده می‌تواند با افراد مقابله کند. همچنین اگر تشویش اذهان عمومی صورت گیرد یا به حریم خصوصی افراد تجاوز شد پلیس برخورد می‌کند.

مجید گفت: همچنین اگر در طول برگزاری انتخابات نیز شاهد ارتکاب تخلفاتی در فضای مجازی باشیم، حتما با آن برخورد خواهیم کرد و تیم‌های رصد و گشت‌زنی آنلاین پلیس فردا در روز انتخابات نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند و با تخلفات برخورد خواهند کرد.

اجرای برخی محدودیت‌های ترافیکی در تهران

در تهران و برخی دیگر از کلانشهرها نیز علاوه بر اقدامات کلان و سراسری پلیس، برخی محدودیت‌های ترافیکی نیز اعمال شده است.  موضوعی که سرهنگ احسان مومن، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ درباره اجرای آن در پایتخت گفت: یکسری تمهیدات ترافیکی از سوی پلیس راهور برای انتخابات در نظر گرفته شده است. از جمله اینکه تیم های پلیس راهور در اطراف حوزه های رای گیری و برای روان سازی ترافیک مستقر خواهند شد. همچنین از روز پنج شنبه شب و روز جمعه تا پایان رای گیری ، تردد کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین در شهر تهران ممنوع خواهد بود. در همین راستا نیز رانندگان وسایل نقلیه سنگین این هفته و در روزهای اعلامی به هیچ عنوان قصد ورود به شهر تهران را نداشته باشند زیرا همکاران بنده در ورودی‌های شهر مستقر بوده و از ورود وسایل نقلیه سنگین و کامیون‌ها جلوگیری خواهند کرد.

مومنی افزود: تردد موتورسیکلت‌های سنگین نیز کما فی السابق در سطح شهر تهران ممنوع است. همچنین تردد کلیه خودروهایی که فاقد پلاک باشند نیز ممنوع است و به صورت ویژه این ممنوعیت‌ها اعمال خواهد شد.

آماده‌باش امدادگران هلال احمر در روز انتخابات

در کنار اقدامات گسترده پلیس، دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز برای تامین و ارتقاء ایمنی انتخابات تلاش کردند. سازمان‌هایی نظیر، اورژانس، آتش‌نشانی، مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر و … . صادق محمودی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این باره به ایسنا گفت: به طورکلی در هر موضوع ملی و مهمی، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز مشارکت داشته و برای تامین یا ارتقاء ایمنی وارد عمل می‌شود. انتخابات نیز به هرحال یک موضوع ملی است و ما قطعا در سراسر کشور در آماده‌باش کامل خواهیم بود و در هر جایی که لازم باشد، از مشارکت در جابجایی صندوق‌های سیار تا تامین ایمنی و ارائه خدمات امدادی و درمانی به افراد اقدام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به طورکلی در شهرها نیز اقدامات سازمان امداد و نجات در نقش پشتیبان دیگر دستگاه‌های امدادی است، اما به هرحال ما یکسری استقرارها را نیز خواهیم داشت و همانطور که گفتم تمامی امدادگران و پایگاه‌های ما در سراسر کشور در آماده‌باش کامل قرار دارند.

اورژانس برای انتخابات در آماده‌باش کامل قرار دارد

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز با بیان اظهاراتی مشابه به ایسنا گفت: تمامی عوامل اورژانس نیز در روز جمعه و برای انتخابات در آماده‌باش کامل قرار دارند و حتی همکاران من در اطراف برخی از محل‌های اخذ رای حضور و استقرار خواهند داشت تا هرگونه خدمات امدادی و درمانی را به رای دهندگان ارائه دهد. گرچه ما برای وقوع حوادث نیز همواره آمادگی داریم، اما استقرار ما الزاما به معنای ارائه خدمات درهنگام حوادث نیست و به مواردی مانند افت فشار، خستگی و … نیز خدمات درمانی در محل ارائه می‌کنیم.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در این روز تمامی پایگاه‌های ما، تکنسین‌ها و تجهیزات اورژانس کشور در سراسر کشور در آماده‌باش کامل قرار دارند و ما استقرارهایی را نیز در اطراف میادین اصلی و مراکز شلوغ اخذ رای خواهیم داشت.

استقرار آتش‌نشانان در اطراف مراکز شلوغ اخذ رای

آتش‌نشانی‌ها در کشور فاقد ساختاری واحد و سراسری هستند، اما عمدتا تمهیداتی که در تهران اجرا می‌شود در دیگر شهرها و به خصوص کلانشهرها نیز اجرایی می‌شود. در همین راستا نیز برای اطلاع از تمهیدات آتش‌نشانی برای انتخابات روز جمعه با قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران گفت‌وگو کردیم. او در این باره به ایسنا گفت: در روز جمعه مرخصی تمامی همکاران آتش‌نشان ما لغو شده و ما از همه این عزیزان خواستیم که از آمادگی کامل برخوردار باشند.

وی ادامه داد: همچنین استقرارهای خودرویی، موتوری و پیاده را در اطراف مراکز مهم و شلوغ رای گیری پیش‌بینی کرده‌ایم و افزون بر آن تمامی ایستگاه‌های ما نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند.

محمدی اضافه کرد: همچنین کارشناسان ما از برخی از محل‌های مهم و پرتردد اخذ رای نیز بازدید ایمنی کرده و نکات لازم برای تامین و ارتقاء ایمنی را به متصدیان و مسئولان آن ارائه کرده‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.