نقش موثر پروژه فیبر نوری در توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق عدالت ارتباطی
27 اسفند 1402 - 11:21
شناسه : 78516
0

پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها که یکی از تکالیف وزارت ارتباطات در موضوع شبکه ملی اطلاعات به شمار می‌رود که اجرای آن می‌تواند در توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق عدالت ارتباطی موثر باشد.

پ
پ

به گزارش ایسنا، همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری هم روز به روز در حال گسترش است و اکنون در عصر فناوری اطلاعات می‌توان گفت که وجود زیرساخت‌های نسل جدید می‌تواند تاثیرهای جدی بر روی کسب و کارها، اقتصاد، جامعه و… بگذارد؛ با این حال،  فناوری فیبر نوری که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود؛ مورد توجه مسئولان وزارت ارتباطات قرار گرفت.

پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند زیرساخت ارتباطات و آینده آن را تأمین می‌کند؛ چنانچه این پروژه انجام شود و کاربران از خدمات آن استفاده کنند  به سرعت‌های ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه دست می‌یابند.

در این راستا اخیرا علی بحرینی- رئیس مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نماینده ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در پروژه فیبرنوری منازل و کسب‌و کارهای استان اردیبل، در جلسه امضای تفاهمنامه اجرای این پروژه در شهر اردبیل گفت: پروژه فیبرنوری منازل، کسب‌ و کارها ذیل یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بحث شبکه ملی اطلاعات اجرا می‌شود و وزارت ارتباطات در این پروژه مکلف به ایجاد ۲۰ میلیون پوشش فیبر نوری در سراسر کشور است.

رئیس مرکز بازرسی، نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات با بیان اینکه ما برای شبکه ملی اطلاعات پایدار و پرسرعت برای کاربران و کسب و کارها و بخش دولتی، نیاز داریم زیرساخت‌های پرسرعت داشته باشیم، بنابراین در قانون ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ مقرر شد تمام دستگاه‌ها با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری کنند تا پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها قبل از پایان دولت سیزدهم به پایان برسد.

 در این زمینه هم اعلام شد که وزیر ارتباطات در مجلس پیگیر ایجاد صندوق فیبرنوری است تا ابتدا بخشی از هزینه‌های فیبرنوری را به اپراتورهایی که در این زمینه کار می‌کنند، اختصاص دهند و همچنین در تبصره ۱۸ که مختص اپراتورهای بخش خصوصی است که به آنها وام تعلق می‌گیرد، از این طریق حمایت مالی صورت گیرد.

وی افزود: علاوه بر آن اگر اقتصاد دیجیتال بخواهد در کشور پیاده سازی شود و به یک نرخ رشد و توسعه خوبی برسد نیاز به زیرساخت‌های فیبرنوری است.  

بر این اساس زیرساخت‌های ارتباطی و مراکز داده‌ها یکی از الزامات شبکه ملی اطلاعات به‌شمار می‌رود که نیاز به پهنای باند پرسرعت فیبرنوری دارد؛ اجرای پروژه فیبر نوری در توسعه اقتصاد دیجیتال و تحقق عدالت ارتباطی موثر است و برای اجرای کامل این پروژه  همکاری استانداری‌ها، شهرداری‌ها، شوراهای شهر، دهیاری ها و فرمانداری ها مورد نیاز است.

موضوعی که اخیرا از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن اشاره و گفته شد سال گذشته در چنین روزهایی فیبر نوری در کشور ۲.۵ میلیون نفر را پوشش می داد در حال حاضر این عدد سه برابر شده و به بیش از ۷ میلیون رسیده است؛ اینترنت پرسرعت ۱۰۰۰ مگ بر ثانیه برای ۳۵ درصد مردم فراهم شده است.  

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.