پاشنه آشیل پوتین/ معنای مرگ‌های مرموز برای روسیه چیست؟
04 فروردین 1403 - 9:27
شناسه : 78894
0
پوتین موقعیتی بسیار ناامن دارد و شورش نیروهای واگنر به وضوح نشان داد که قدرت او چقدر ضعیف است. او جرات ندارد جنگ در اوکراین را بدون پیروزی قابل توجهی به پایان برساند، از همین رو بیزاری عمومی از جنگ تلاش های جنگی او را محدود می کند.
پ
پ

ولادیمیر پوتین در طول حمله تمام عیار خود به اوکراین با شکست مواجه شده است. اما حالا که دو سال از جنگ می گذرد، به نظر می رسد که شرایط به نفع رهبر روسیه در حال تغییر است و قدرت او قرار نیست کاهش یابد.مقاومت اوکراین در آغاز جنگ زمینه ساز عقب‌نشینی نیروهای روسیه از کی یف شد و بعد از آن در سال ۲۰۲۲، عقب‌نشینی از خارکیف و خرسون ضرباتی را به پوتین وارد کرد و دستاوردهای جسورانه‌ای را برای کی‌یف به همراه داشت، در این میان حملات به اهداف روسیه در دریای سیاه روسیه نیز فعلا به سان کارت برنده در دست اوکراین قرار دارد.

راز قدرت پوتین

در چند هفته گذشته، پوتین اخباری را رسانه ای کرد.انگار تحریم‌های تحت رهبری ایالات متحده با هدف منزوی کردن روسیه از سیستم مالی جهانی به بن بست خورده است، صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی ۲٫۶ درصدی را برای روسیه در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرد که بیش از دو برابر پیش‌بینی قبلی خود بود.این در حالی است که پوتین در انتخابات ۱۵ مارس شرکت می کند؛ کارزاری که با مرگ الکسی ناوالنی برجسته ترین سیاستمدار منتقد روسیه، تلاش منفعلانه غرب برای کمک بیشتر به کی یف و تصرف آودیوکا در استان دونتسک، قطعا به پیروزی اش می انجامد.

رالف کارتر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه مسیحی تگزاس، گفت: «ولادیمیر پوتین در داخل کشور قوی‌تر از گذشته است. او افکار عمومی را پشت سر رهبری خود دارد و تحریم های غرب را حمله ای خوانده که خنثی شده است».او همچنین مخالفان داخلی را با مرگ الکسی ناوالنی، برجسته‌ترین منتقدش ، و یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، خنثی کرده است. پریگوژین که منتقد تند رفتار پوتین در زمان جنگ بود، تأسیسات نظامی در روستوف-آن-دون را تصرف کرد و با گروه مزدوران واگنر خود به مسکو رفت. او در یک سانحه هوایی جان خود را از دست داد؛ رخدادی که به به عنوان مجازاتی برای به چالش کشیدن قدرت پوتین تلقی می شود، اگرچه کرملین هر گونه مسئولیتی را رد کرده است.پوتین در حال دور شدن از غرب و دندان تحریم هایی است که باعث کاهش اتکای اروپا به انرژی روسیه شد. مسکو در یافتن بازارهای جدید برای صادرات ارزشمند خود، به ویژه چین و هند، موفقیت هایی به دست آورده است.

999522a8366d400486d983ab78bad3cb

اوکراین قربانی انفعال ناتو!

جان هال، استاد حقوق دانشگاه چپمن، کالیفرنیا، به نیوزویک گفت: «موقعیت پوتین قوی‌تر از شش ماه پیش به نظر می‌رسد. تلاش‌ها برای انزوای اقتصادی روسیه بسیار کمتر از آنچه انتظار می‌رفت موفقیت‌آمیز بوده ، عمدتاً به دلیل تمایل هند برای خرید نفت روسیه».جنگ در اوکراین برای روسیه بهتر از ماه‌ها قبل پیش می‌رود، زیرا روسیه خطوط لوله تسلیحاتی را از کره شمالی و چین تامین کرده است، در حالی که اوکراین با کمبود شدید تسلیحات و نیروی انسانی مواجه است.بدون پایان مشخصی برای بن بست حاکم بر کنگره ایالات متحده در مورد کمک های بیشتر به اوکراین، پوتین همچنین از لفاظی های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، که توسط بخشی از جمهوری خواهان پذیرفته شده و با حمایت نظامی بیشتر از کی یف مخالفت می کند، سود برده است.

هال افزود: ترامپ از نفوذ خود برای تضعیف هرگونه حمایت مستمر از اوکراین استفاده کرده ، سیاستی که فقط به نفع پوتین است.کن آزگود، کارشناس روابط آمریکا و روسیه، استاد تاریخ در دانشکده معادن کلرادو، گفت: تحقیر ناتو توسط ترامپ به نفع پوتین بوده است.او به نیوزویک گفت: «شکستن همبستگی ناتو هدف هر رهبر روسیه از زمان جوزف استالین بوده است. اگر ترامپ کاخ سفید را تصاحب کند و نتواند روابط ایالات متحده با ائتلاف را تغییر دهد، یا حتی در صورت شکست در انتخابات، «پوتین با تبدیل کردن موضوع جهت خروج آمریکا از ناتو به یک (موضوع) جدی سیاسی، دستاورد قابل توجهی کسب کرده است.»جنیفر کیبه، استاد فعال در کالج فرانکلین و مارشال، به نیوزویک گفت که پوتین «به وضوح در موقعیت قوی‌تری در قیاس با اوکراین نسبت به مدت بیش از یک سالی است که به تازگی کنترل آودیوکا را در دست گرفته است».

1

پاشنه آشیل پوتین

متأسفانه، حداقل در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت،. قدرت پوتین بیش از هر زمان دیگری تثبیت شده و بعید است که از بین برود.اما سرعت شورش پریگوژین در ژوئن گذشته نشان داد که وضعیت در روسیه تحت رهبری پوتین چقدر سریع می تواند تغییر کند.استفان هانسون استاد دولت در دانشگاه ویلیام و مری در ویرجینیا به نیوزویک گفت: «یوگنی پریگوژین موفق شد بدون شلیک یک گلوله مرکز فرماندهی نظامی اصلی را تصرف کرده و با وفاداران مسلح تا چند صد مایلی مسکو راهپیمایی کند – این یک فروپاشی دولتی بود که می توانست در یک رژیم تمامیت خواه کاملاً یکپارچه اتفاق بیفتد. پس مهم است که در باب امنیت قدرت طولانی مدت ولادیمیر پوتین اغراق نکنیم».بت کنوبل، رئیس سابق دفتر مسکو برای اخبار سی‌بی‌اس، گفت که روس‌ها نسبت به جنگ محتاط می‌شوند و تلفات زیاد در نهایت می‌تواند به جایگاه رئیس‌جمهور لطمه بزند.

استاد دانشگاه فوردهام به نیوزویک گفت: «در واقع فکر می‌کنم پوتین در حال حاضر نسبت به دو سال پیش در موقعیت ضعیف‌تری قرار دارد. روس‌ها به خاطر جنگ در اوکراین ناامید شده اند».از نظر او، دستگیری کسانی که به طور علنی به ناوالنی ادای احترام می کردند، نشانه هراس از این ناامیدی بود. پوتین عمیقاً از نوع انقلاب مردمی که در کشورهای دیگر دیده ایم، می ترسد».راندال استون، مدیر مرکز اسکالنی برای مطالعات لهستانی و اروپای مرکزی در دانشگاه روچستر، گفت که پوتین تلاش خواهد کرد تا از اعتراضات خیابانی که در کشورهای مانند گرجستان و قرقیزستان و همچنین اوکراین رخ داد، اجتناب کند.پوتین موقعیتی بسیار ناامن دارد و شورش نیروهای واگنر به وضوح نشان داد که قدرت او چقدر ضعیف است. او جرات ندارد جنگ در اوکراین را بدون پیروزی قابل توجهی به پایان برساند، از همین رو بیزاری عمومی از جنگ تلاش های جنگی او را محدود می کند. در همین حال، کنستانتین سونین، اقتصاددان روسی الاصل که در دانشگاه شیکاگو کار می کند، گفت که مرگ ناوالنی “پیروزی بزرگی برای پوتین در کوتاه مدت” است، اما رئیس جمهور روسیه “کاملاً خود را در گوشه و کنار محدود کرده است.”

منبع: اقتصادنیوز به نقل از نیوزویک

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.