گذشت ۶ ماه از آغاز جنگ غزه و انزوای رژیم صهیونیستی در صحنه بین‌الملل
19 فروردین 1403 - 14:32
شناسه : 79864
2
شش ماه پس از آغاز جنگ غزه، رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود دست نیافته و در عین دور شدن متحدان کلیدی، راهبردی برای خروج از جنگ ندارد.
پ
پ

وبسایت شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی در خصوص شش ماهه شدن جنگ غزه و تجاوز ارتش اشغالگر به این منطقه نوشت: «جنگ غزه شش ماه است که ادامه دارد و صبر متحدان اسرائیل رو به اتمام است. با افزایش تعداد کشته‌ها در این منطقه، به طور فزاینده‌ای آشکار شده که اسرائیل هیچ برنامه قابل قبولی برای پایان دادن به جنگ و وقایع آینده ندارد».

«عزم برای ادامه تعقیب حماس در غزه علیرغم پیامد‌های انسانی وحشتناکی که تا کنون داشته، اسرائیل را به طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی می‌کند و کابینه آن از همه طرف‌ تحت فشار است. تا کنون چندین سازمان بین‌المللی هشدار داده‌اند که اسرائیل احتمالا در حال ارتکاب نسل‌کشی است و حتی نزدیک‌ترین متحدان تل آویو اکنون آشکارا از بنیامین نتانیاهو انتقاد می‌کنند. از سوی دیگر، درخواست‌ها برای توقف ارسال سلاح به اسرائیل در آمریکا و انگلیس نیز در حال افزایش است».

دست نیافتن به اهداف، فشار‌های داخلی را نیز افزایش داده است

در ادامه این یادداشت، در خصوص فشار‌های داخلی بر نخست وزیر رژیم صهیونیست آمده است: نتانیاهو و کابینه‌اش در داخل تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند و معترضان به خیابان‌ها برگشته‌اند و خواهان استعفای او هستند. اسرائیل همزمان با آغاز جنگ در غزه اعلام کرده بود که از جنگیدن دو هدف دارد: از بین بردن حماس و بازگرداندن گروگان‌ها. اما اکنون با گذشت شش ماه از درگیری، هیچ یک از این اهداف به دست نیامده است».

این گزارش در خصوص شکست ارتش اشغالگر در برابر جنبش حماس آورده است: «بر خلاف اهداف اعلام شده، اکثر رهبران حماس همچنان زنده هستند و از سوی دیگر حدود ۱۳۰ گروگان صهیونیست که گمان می‌رود ۹۹ نفر آنان زنده باشند، در غزه حضور دارند. در همین حال، تلفات جنگ وحشتناک بوده است: به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۳۳ هزار فلسطینی از جمله هزاران کودک از ۷ اکتبر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. علاوه بر این، حدود ۷۵ هزار نفر مجروح شده و بیش از یک میلیون نفر در آستانه قحطی قرار دارند و سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند وقوع قحطی قریب‌الوقوع است».

خالد الگیندی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: «من فکر می‌کنم جنگ از نظر مدت، شدت و مقیاس مرگبارتر از انتظارات بوده و پایانی هم برای آن دیده نمی‌شود. هیچ برنامه قابل اجرایی برای آینده غزه وجود ندارد. هیچ‌کس نمی‌داند که این جنگ کی به پایان می‌رسد و چگونه پایان می‌یابد».

با این حال نتانیاهو از تغییر رویکرد خودداری می‌کند. در حالی که او قول داده بود اجازه ورود کمک‌های بیشتر به غزه را بدهد، درخواست‌ها برای آتش‌بس بشردوستانه و بازنگری در طرحش برای حمله به رفح را رد می‌کند.

زخمی غزه

حماس به عنوان  یک قدرت بزرگ همچنان در میدان است

چندین کارشناس به سی‌ان‌ان گفتند که رژیم صهیونیستی با وضعیت «غیرممکنی» روبرو است، زیرا هدفی که برای خود در نظر گرفته (از بین بردن حماس) کاملا دست نیافتنی است.

«حماس از زمان به دست گرفتن قدرت در سال ۲۰۰۷ بر غزه تسلط داشته و تمامی نهاد‌های دولتی و امنیتی و همچنین سیستم‌های مراقبت بهداشتی، آموزشی و اجتماعی را تحت کنترل دارد».

ناتان ترال، نویسنده و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در این خصوص گفت: «اسرائیل نمی‌تواند به هدف اعلام شده خود دست یابد، زیرا حماس بخشی جدایی ناپذیر از جامعه فلسطین در کرانه باختری و غزه بوده و حتی محبوبیت آن در چند ماه گذشته افزایش یافته است. پس از اینکه اسرائیل اعلام کرد حماس را در شمال غزه شکست داده، شما می‌بینید که هر هفته سربازان آن همچنان در شمال کشته می‌شوند، بنابراین واضح است که حماس پس از جنگ هم به حیات خود ادامه خواهد داد، چه اسرائیل به رفح حمله کند و چه حمله نکند. حماس یک قدرت بزرگ در میدان است و در پایان این جنگ نیز چنین خواهد ماند». به گفته این کارشناس، ادامه حضور حماس بدان معناست که مقامات صهیونیست راه مناسبی برای خروج از درگیری ندارند.

خالد الگیندی، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در خصوص راهبرد‌های احتمالی رژیم صهیونیستی در آینده گفت: «گزینه‌های واقع‌بینانه پیش روی اسرائیل این است که به اشغال غزه به طور نامحدود ادامه دهد، کاری که اکثر اسرائیلی‌ها خواهان آن نیستند. یا به جای آن، غزه را ترک کند و حماس را قوی‌ترین قدرت میدانی قرار دهد. از ابتدا هم، هدف از بین بردن حماس هرگز واقع بینانه نبود. فکر می‌کنم حتی مقامات آمریکایی نیز با تأخیر متوجه شده‌اند که این یک جنون کامل است».

شهدای غزه

بی‌اعتمادی متحدان به رژیم صهیونیستی در میانه بن‌بست و بی‌برنامگی

هارل چورف، محقق ارشد در مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه تل آویو، به سی‌ان‌ان گفت که فقدان برنامه مشخص رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای به روابط آن با متحدانش آسیب می‌زند. وی تصریح کرد: «دوستان ما – در درجه اول آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه – به کابینه و اینکه تصمیمات درستی بگیرد و برای خروج از جنگ راهبرد داشته باشد، اعتماد ندارند».

در همین راستا، نتانیاهو در اواخر فوریه از طرح خود برای آینده غزه پس پرده برداری کرد و خواستار «غیر نظامی کردن کامل» این منطقه شد. بسیاری از این پیشنهادات با مخالفت مستقیم بازیگران کلیدی از جمله آمریکا، امارات و مصر مواجه شده است.‌ها هلیر، تحلیلگر امنیتی در این خصوص گفت که طرح‌های امنیتی زیادی وجود دارد، اما همه آنها به یک دلیل قابل اجرا نیستند و آن هم رژیم صهیونیستی است. این تحلیلگر گفت طرح‌های غیر واقع بینانه و غیر قابل اجرای این رژیم سبب ایجاد بن‌بست شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران به نقل از سی ان ان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.