هراس از حملات داعش خراسان؛ مقام‌های طالبان پشت دیوارهای بتنی پنهان‌ شدند
24 فروردین 1403 - 11:40
شناسه : 80223
0
هراس از حملات داعش خراسان در افغانستان که در نزدیک به سه سال گذشته شماری از مقام‌های کلیدی طالبان را هدف قرار داده، باعث شده‌ است برای مسیرهای رفت و برگشت، محل زندگی و کار مقام‌های رژیم طالبان محدودیت‌های وضع شود. در این میان قندهار که به دلیل محل اقامت رهبر پرده‌نشین طالبان به پایتخت سیاسی این گروه معروف است، امنیتی‌ترین شهر افغانستان محسوب می‌شود.
پ
پ

مختار وفایی در ایندیپندنت نوشت: ملا هبت‌الله آخندزاده در قندهار گروه نظامیان خاص خود را دارد که ویژه محافظت از او تشکیل شده‌ است. این واحد ویژه که فرمانده آن مولوی عبدالاحد طالب، از فرماندهان ارشد طالبان در جنوب افغانستان، است، در امور امنیتی این منطقه اختیارات فوق‌العاده‌ای دارد. ملا شیرین آخند، از بنیان‌گذاران طالبان، هم استاندار قندهار است و حلقه وفاداران و نزدیکان به رهبر طالبان نیز همگی در این شهر اقامت دارند. از طرفی، در نزدیک به سه سال گذشته، مهم‌ترین فرمان‌ها و تصمیم‌های رژیم طالبان از قندهار صادر شده‌ و حتی رهبر طالبان در مواردی که لازم دانسته، اعضای کابینه را از کابل به قندهار فرا خوانده است. در حالی که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، ملا هبت‌الله آخندزاده تنها یک بار در سال ۱۴۰۱ به کابل رفت تا در نشست بزرگ اعضای این گروه سخنرانی کند.

در کنار واحد ویژه محافظت از ملا هبت‌الله، سپاه البدر که از قدرتمندترین نهادهای ارتش طالبان است هم در این شهر مستقر است. بیشتر چهره‌های تاثیرگذار طالبان نیز اصالتا اهل قندهارند و هر کدام شمار زیادی محافظ و نیروی مسلح دارند.

با تمام این‌ها، حملات گروه‌های مخالف طالبان در نزدیک به سه سال گذشته به قندهار نشان داد که لایه‌های امنیتی این گروه در این شهر نفوذناپذیر نیستند.

البته ملا هبت‌الله آخندزاده هنوز به صورت علنی به میان مردم نیامده و از او تنها یک عکس وجود دارد که زمان گرفته شدن آن هم مشخص نیست، با این حال نگرانی از حضور پهپادهای نظامی ناشناس در آسمان قندهار و حملات مرگبار داعش خراسان باعث شده‌ است که ملا هبت‌الله و دیگر رهبران طالبان خطر را در چند قدمی خود احساس کنند.

در چند روز اخیر، رسانه‌های تحت کنترل طالبان و همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار ویدیوها و عکس‌هایی از قندهار گفته‌اند که در آستانه عید فطر، تدابیر شدید امنیتی در این شهر برقرار شده‌ است. بر اساس این تصاویر، مسجد عیدگاه که رهبر طالبان در سه سال گذشته روز عید فطر آنجا حضور می‌یافت و سخنرانی می‌کرد، با دیوارهای بتنی محصور شده‌ و جو قندهار شدیدا امنیتی شده بود؛ از طرفی در دو هفته اخیر، پهپادهای ناشناس هم بارها در آسمان قندهار مشاهده شده‌اند. مقام‌های طالبان که می‌گویند حریم هوایی افغانستان از کنترل این گروه خارج است، بارها از دولت آمریکا خواسته‌اند حریم هوایی افغانستان را نقض نکند.

دفتر رسانه‌های طالبان در قندهار روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای از برگزاری نشست امنیتی با حضور مقام‌های این گروه در قندهار خبر داد و گفت این نشست بر اساس توصیه‌هایی از کابل، برگزار شد. در این اطلاعیه آمده‌ است که مقام‌ها در این نشست در مورد تامین امنیت قندهار در شب عید فطر و روزهای پس از آن صحبت کردند.

هم‌زمان، کمیسیون امور امنیتی طالبان در سمنگان در نامه‌ای به مقام‌های کلیدی این گروه در این استان هشدار داد که از گشت‌وگذار شب‌هنگام خودداری کنند. منابع مطلع در سمنگان گفتند که این هشدار پس از آن صادر شد که سطح تهدیدهای امنیتی برای هدف قرار دادن سران طالبان افزایش یافت.

در چند ماه اخیر، حملات چریکی نیروهای جبهه مقاومت ملی در برخی شهرها از جمله کابل، کاپیسا، بدخشان و تخار افزایش یافته‌، اما این جبهه هنوز در قندهار که خاستگاه و پایگاه اصلی طالبان دانسته می‌شود، عملیاتی انجام نداده‌؛ با این حال جبهه آزادی افغانستان که یک ماه پیش اعلام کرد حملاتش را در ماه رمضان متوقف می‌کند، در دو سال گذشته چندین بار از حمله به طالبان در شهر قندهار خبر داده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارشی که در حوت گذشته از وضعیت افغانستان منتشر کرد و همچنین رزا اوتنبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان، در گزارشی به شورای امنیت، حملات جبهه آزادی و جبهه مقاومت به طالبان را تایید کرده‌اند. در یکی از گزارش‌های رزا اوتنبایوا به شورای امنیت آمده‌ است که در حمله جبهه آزادی به طالبان در قندهار شماری از غیرنظامیان نیز آسیب دیده‌اند.

پس از حمله مرگبار داعش خراسان به اعضای طالبان در قندهار در دوم حمل سال جاری و به دنبال آن حمله مرگبار مسکو و هشدارهای پی‌درپی مقام‌های امنیتی ایالات متحده از قدرتمند شدن داعش خراسان، طالبان هرچند ادعا می‌کنند داعش‌ را سرکوب کرده‌اند، برای محافظت از مقام‌های ارشد این گروه و به ویژه ملا هبت‌الله آخندزاده، تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ کرده‌اند.

منبع: شفقنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.