نیویورک‌تایمز: موشک‌های ایران پیچیده‌تر از چیزی بودند که اسرائیل تاکنون با آنها روبرو شده است
26 فروردین 1403 - 12:34
شناسه : 80413
3
نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشت: سلاح‌هایی که ایران شنبه و یکشنبه صبح علیه اسرائیل استفاده کرد بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که حماس و جهاد اسلامی یا حزب الله در ماه‌های اخیر از آنها استفاده کرده‌اند.
پ
پ

نیویورک‌تایمز نوشت: اواخر روز شنبه، ایران شروع به شلیک صدها پهپاد و موشک به سمت اسرائیل کرد، از جمله سلاح هایی که به گفته کارشناسان پیچیده تر از هر چیزی است که اسرائیل در شش ماه جنگ با حماس و متحدانش در منطقه تاکنون با آن مواجه شده بود.

پیش از این، اسرائیل با حملات هوایی حماس و جهاد اسلامی مواجه شده بود که زرادخانه موشکی آنها شامل راکت‌های برد کوتاه (۱۲ تا ۲۵ مایلی) و تا حدودی ۱۲۲ میلی‌متری خانواده گراد و همچنین راکت‌های M-302 ساخت سوریه با برد حدود ۱۰۰ مایلی بوده است. این دو گروه فلسطینی همچنین موشک های فجر-۵ و نمونه محلی آن یعنی فجر-۵ هر دو با برد حدود ۵۰ مایل در اختیار دارند.

سلاح‌هایی که ایران در روز شنبه استفاده کرد، می‌تواند برد بیشتری داشته باشد و برخی از آنها می‌توانند بسیار سریع‌تر حرکت کنند. به گفته مقامات نظامی اسرائیل، در حمله روز شنبه، ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک زمین به زمین به سمت اسرائیل شلیک شد. مقامات گفتند که بیشتر پرتاب ها از ایران بوده است، هرچند که بخش کوچکی از آنها از عراق و یمن بوده است.

فابیان هینز، کارشناس ارتش ایران در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در برلین، در پستی در X گفت: ایران احتمالا از موشک کروز توسعه یافته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -پاوه ۳۵۱- استفاده می کند. این موشک دارای برد بیشتری است. بیش از ۱۲۰۰ مایل – که برای رسیدن به اسرائیل از ایران کافی است.
بر اساس پست وی، نسخه های مختلفی از آن موشک نیز در اختیار حوثی های یمن و نیروهای حشد الشعبی عراق قرار گرفته است.
جفری لوئیس، یکی از اعضای هیئت مشورتی امنیت بین‌المللی در وزارت امور خارجه آمریکا هم در پستی در X گفت: ایران از موشک‌های کروز حمله زمینی استفاده می‌کند که می‌تواند یک تن مواد منفجره را حمل کند. اگرچه پهپادهای ایران محموله‌های انفجاری بسیار کوچک‌تری نسبت به موشک‌ها حمل می‌کنند، اما این مزیت را دارند که می‌توانند به صورت شناور حرکت کنند.

در دهه‌های اخیر، ایران عمدتاً بر روی بازدارندگی با موشک‌های دوربرد، پهپادها و پدافند هوایی متمرکز بوده است. به گفته کارشناسان تسلیحات، این کشور یکی از بزرگترین زرادخانه های موشک و پهپادهای بالستیک را در سراسر خاورمیانه دارد و همچنین در حال تبدیل شدن به یک صادرکننده عمده تسلیحات در سطح جهان است.

منبع: شفقنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.