آغاز عصری جدید در غرب آسیا
28 فروردین 1403 - 10:12
شناسه : 80579
0
«جاناتان پانیکوف» تحلیلگر ارشد شورای آتلانتیک اعتقاد دارد واکنش نظامی ایران آغاز عصری جدید در غرب آسیا را رقم می زند، دورانی که در آن ایران تمایل دارد به صورت مستقیم به حملات اسرائیل پاسخ دهد.
پ
پ

«جاناتان پانیکوف» مدیر ابتکار امنیت خاورمیانه در موسسه «شورای آتلانتیک» و معاون سابق اطلاعات ملی برای خاور نزدیک در شورای اطلاعات ملی ایالات متحده مدعی است شلیک موشک‌های بالستیک ایران که همراه با بیش از یکصد هواپیمای بدون سرنشین صورت گرفت می‌تواند منطقه را در پرتگاه درگیری گسترده‌تری قرار ‌دهد؛ جنگی که به نظر می‌رسد تقریباً هیچ کس به صورت واقعی آن را نمی‌خواهد.

وی بر این باور است که در شش ماه گذشته، اجتناب از یک جنگ گسترده و واقعی موضوعی بود که از سوی اکثر بازیگران از ایالات متحده تا کشورهای عربی و حتی حزب الله پیگیری می‌شد.

این کارشناس آمریکایی تحولات اخیر را ناشی از گسترش جنگ در غزه نمی بیند بلکه آن را نتیجه واکنش تهران به حمله دو هفته قبل اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن «محمدرضا زاهدی» و شش افسر دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه می‌داند. به باور وی، این اقدام تهران به طور کلی همه چیز را تغییر داد زیرا پاسخ ایران فراتر از تصور بود.

تحلیلگر اتاق فکر آمریکایی تاکید کرد: این نخستین بار است که ایران به صورت مستقیم به اسرائیل حمله کرده است و با این اقدام، آستانه درگیری (خطوط قرمزی) که برای مدت‌های طولانی میان اسرائیل و ایران وجود داشت، درهم شکسته شد. در واقع پرده ها کنار رفته و همه چیز آشکار شده است.

وی با گمانه زنی در مورد احتمال حمله نتانیاهو به ایران عنوان داشت که وی ممکن است اقداماتی را برای حمله به اهداف مرتبط با ایران یا شاید داخل ایران انجام دهد اما به شیوه‌ای محدود، تا با واکنش گسترده دیگری از سوی ایران مواجه نشود.

البته پانیکوف پیش بینی کرد ممکن است پاسخ اسرائیل شدید و شامل بمباران سایت‌های مهمی در ایران هم ‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: نکته آشکار آن است که این آغاز عصری جدید در غرب آسیا است، دورانی که در آن ایران تمایل دارد به صورت مستقیم به حملات اسرائیل پاسخ دهد و با انجام این کار، خطرات را هم پذیرا باشد.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.