الزامات پس از ضربه راهبردی به اسر ائیل
02 اردیبهشت 1403 - 16:53
شناسه : 81220
3
جمهوری اسلامی ایران باید دیپلماسی خود را در خاورمیانه و نظام بین الملل تقویت کند تا انسجام ملی که بواسطه عملیات نظامی اش علیه اسرائیل ایجاد شده در سطح گسترده تری ادامه یافته و به این ترتیب متافع ملی به بهترین و کامل ترین شکل تامین شود.
نویسنده : غلامرضا کریمی/ استاد دانشگاه خوارزمی
پ
پ

آنچه در طول ۴ دهه گذشته بین جمهوری اسلامی ایران و اسراییل تحت عنوان جنگ در سایه ها تعقیب می شد طی روزهای گذشته تبدیل به جنگ علنی شده و صورت آشکاری به خود گرفته است.
عملیات نظامی ایران علیه اسراییل ضربه سنگین راهبردی به اسرائیل وارد کرده و به نوعی توازن استراتژیک در منطقه به نفع جمهوری اسلامی ایران بهم خورده است.
پس از عملیات نظامی ایران و از آنجایی که توازن استراتژیک به ضرر اسرائیل بهم خورده است اسراییل نیز حمله ای را علیه ایران انجام داد . البته آمریکا درصدد مدیریت بحران برآمد تا جنگ گسترده ای در خاورمیانه آغاز نشود.
اگر زد و خورد بین ایران و اسراییل را در سطح کارشناسی مورد بررسی قرار دهیم تقریبا تمام شده و دو طرف به همین اندازه رضایت داده اند و تنش بین ایران و اسراییل تقریبا خاتمه یافته است.
از این به بعد حملات بین ایران و رژیم صهیونیستی مانند گذشته نیابتی خواهد بود

در این میان آنچه مشخص است ایران باید وضعیت دیپلماسی خود را تقویت کند.چرا که در شرایط خاصی قرار داریم و اگر دیپلماسی قوی نداشته باشیم و برخی از مذاکراتمان با دیگر کشورهای آغاز نشود وضعیت ما ضعیف خواهد شد، زیرا کشورهای منطقه عمدتا به دنبال توسعه و حل و فصل مشکلات افتصادی خود بوده و کمتر علاقمند بحث های نظامی هستند.
اما ایران نشان داده تمرکزش را بر مسائل نظامی و استراتژیک گذاشته است بنابراین در آینده نزدیک دیپلمات ها و ابزار حقوق بین الملل است که می‌تواند تحولات را پیش ببرد و جمهوری اسلامی ایران باید مراقبت لازم را داشته باشد تا در فضای تنش گرفتار نشود و با تعامل با قدرت های بزرگ مسائل کلان خاورمیانه را حل و فصل کند.در این میان حتی احتمال بازگشت به مذاکرات برجام و امکان احیای آن نیز وجود دارد.

با توحه به نزدیک بودن انتخابات آمریکا طبیعتا این کشور تمایلی به گسترش تنش در مطنقه نداردو ایران باید از این فرصت قدرت بازدارندگی بالایی که برایش ایجاد شده استفاده کند. بنابراین باید دیپلماسی خود را در خاورمیانه و نظام بین الملل تقویت کند تا انسجام ملی که بواسطه عملیات نظامی اش علیه اسرائیل ایجاد شده در سطح گسترده تری ادامه یافته و به این ترتیب متافع ملی به بهترین و کامل ترین شکل تامین شود.

منبع: فرهنگ ایرانبان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.