کمک های جدید آمریکا چگونه ممکن است جنگ در اوکراین را تغییر دهد؟
03 اردیبهشت 1403 - 14:20
شناسه : 81315
1
گاردین نوشت: تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۴ با تمام شدن توپخانه اوکراین گسترش یافت، اما بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا در نهایت «قریب الوقوع» به نظر می رسد.
پ
پ

پس از آنکه مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد، به نظر می رسد این وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر دهد.

تسلیحات بیشتر ایالات متحده چه تفاوتی می تواند برای اوکراین ایجاد کند؟

اوکراین از زمانی که کمک‌های نظامی ایالات متحده در پایان سال گذشته به پایان رسید، با تجاوز روسیه مبارزه می‌کند و به ویژه از کمبود شدید توپخانه رنج می‌برد. ارتش این کشور در ماه فوریه مجبور شد شهر آودیوکا دونباس را ترک کند و اکنون در چاسیو یار تحت فشار قرار گرفته است.

نیروهای مسکو توانسته‌اند حداقل با نسبت پنج به یک از کیف پیشی بگیرند و به ۱۰ به ۱ برسد، به این معنی که توپخانه اوکراینی به‌طور فزاینده‌ای قادر به جلوگیری از تجمع نیروهای روسی قبل از حملات زمینی نیست. کمبودها به حدی بود که برخی از توپچی های اوکراینی گزارش دادند که برای ترساندن روس ها به شلیک گلوله های دود اکتفا کرده اند زیرا هیچ گلوله ای برای آنها باقی نمانده است.

در عین حال، اوکراین با کمبود دفاع هوایی و موشکی مواجه بوده است که غیرنظامیان خود را در معرض خطر فزاینده قرار داده است. روسیه به هدف قرار دادن نیروگاه های اوکراینی روی آورد و دو نیروگاه را در منطقه خارکف در ماه مارس و دیگری را در جنوب کیف در اوایل آوریل از بین برد. در خارکف، شهری با ۱.۳ میلیون نفر، برق به چند ساعت در روز جیره بندی می شود و نگرانی فزاینده ای وجود دارد که سیستم برق ممکن است قادر به مقابله با آن نباشد، به ویژه در پاییز و زمستان آینده.

تسلیحات آمریکا چه زمانی به میدان نبرد می رسد؟
مقامات پنتاگون روز جمعه اعلام کردند که در حال آماده‌سازی بسته اولیه برای کاخ سفید هستند تا ظرف چند روز پس از تصویب رای مجلس نمایندگان توسط سنا و امضای جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور، آن را به اوکراین ارسال کند. انتظار می رود روز سه شنبه رای سنا برگزار شود و بسته اولیه احتمالاً با توپخانه و پدافند هوایی در قلب آن، می تواند به زودی پس از آن ارائه شود. برخی از مهمات در اروپا ذخیره شده است و ممکن است طی یک یا دو هفته در حرکت باشد.

با این حال، کارشناسان هشدار دادند که مدتی طول می کشد تا تفاوتی احساس شود. بن هاجس، فرمانده سابق ارتش آمریکا در اروپا، گفت: «شاید هفته‌ها طول بکشد تا شاهد اثرات قابل توجه میدان نبرد باشیم» در حالی که رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، روز یکشنبه هشدار داد که روسیه ممکن است تلاش کند یک حمله عجولانه انجام دهد و حملات بیشتری را آغاز کند.

کمک اروپا چه زمانی انجام خواهد شد؟
کشورهای اروپایی در سازماندهی مجدد پایگاه نظامی-صنعتی خود در حمایت از اوکراین کند بودند. بر خلاف ایالات متحده، که در آن برخی مهمات، مانند ساخت گلوله های توپخانه، توسط شرکت های دولتی اداره می شود، کشورهای اروپایی به شرکت های بخش خصوصی متکی هستند و صدور قراردادها بیش از حد انتظار طول کشید.

اما نگرانی در مورد اینکه آیا و چه زمانی ایالات متحده دوباره به اوکراین عرضه خواهد کرد، فعالیت را سرعت بخشیده است. یک ابتکار تحت رهبری چک برای خرید گلوله های توپخانه بیشتر از کشورهای بی طرف با ذخایر مازاد حداقل ۳۰۰۰۰۰ گلوله به دست آورده است که اولین تحویل آن تا قبل از ژوئن انجام خواهد شد. آلمان یک هفته پیش اعلام کرد که یک سیستم دفاع هوایی پاتریوت را اهدا خواهد کرد، در حالی که هلند پیشنهاد خرید پاتریوت از کشورهایی را داده است که مایل به دادن مستقیم آنها به اوکراین نیستند.

تاثیر میان مدت آن چه می تواند بر جنگ باشد؟
روسیه همچنین هزینه‌های دفاعی خود را افزایش داده و بر اساس برخی برآوردها تا ۷.۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود را افزایش داده و در میدان نبرد نوآوری کرده است. مسکو به طور فزاینده ای از بمب های گلاید خام اما مرگبار برای ویران کردن خط مقدم، از فواصلی که کیف قادر به مقابله با آن نیست، استفاده می کند و سربازان اوکراینی گزارش داده اند که تعداد زیادی پهپاد علیه آنها استفاده می شود. روسیه در میدان نبرد نیز از مزیت نیروی انسانی برخوردار است که در کنار تسلیحات سنگین توانسته از آن بهره برداری کند.

کارشناسان انتظار ندارند که اوکراین در سال ۲۰۲۴ موقعیت میدان نبرد را تغییر دهد. متیو ساویل از اندیشکده نظامی روسیه گفت: “نکته اصلی این است که این بودجه احتمالا تنها می تواند به تثبیت موقعیت اوکراین در سال جاری و آغاز آماده سازی برای عملیات در سال ۲۰۲۵ کمک کند.” ، در حالی که هاجز استدلال می کرد که سال ۲۰۲۴ احتمالاً «سال رقابت صنعتی» بود، جایی که هر دو طرف سعی کردند منابع خود را در تلاش برای زدن ضربه ای قاطع در سال آینده جمع آوری کنند.

منبع: شفقنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.