«اطلس»؛ نوبرانه‌ای که نیامده بازارش گرفت!
26 فروردین 1403 - 12:05
شناسه : 80387
1

سایپا «اطلس» به‌رغم تازه‌وارد بودنش با استقبال بالایی در بازار آزاد مواجه شده و حاشیه سود ۲۰۰میلیون تومانی پیدا کرده است

پ
پ

اطلس محصول جدید سایپاست که به‌رغم تازه‌وارد بودنش با استقبال بالایی در بازار آزاد مواجه شده و حاشیه سود ۲۰۰میلیون تومانی پیدا کرده است. این خودرو فیس‌لیفتی از کوییک S محسوب می‌شود که سطح امکانات رفاهی و ایمنی آن به‌مراتب بالاتر است. قرار است این خودرو در چهار تیپ به بازار عرضه شود که دو تیپ کم‌آپشن و پرآپشن برای مدل دنده‌ای و همین دو تیپ برای مدل اتوماتیک آن در نظر گرفته شده است. نسخه موجود این خودرو در بازار، اطلس G است که مدل فول‌آپشن نسخه دنده‌ای محسوب می‌شود.

«اطلس» در نمای ظاهری

به گفته مهندسان سایپا، طراحان این شرکت در دیزاین نمای جلو اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته‌اند و باید اذعان داشت ترکیب چراغ‌ها، خطوط کاپوت و جلوپنجره تا حدی اخم چهره کوسه را نشان می‌دهد.

به‌طور کلی نیز دیزاین سایپا اطلس در نمای جلو بهتر از کوییک است و چهره خشن‌تری را به نمایش می‌گذارد. در دو طرف سپر سایپا اطلس، مه‌شکن‌های دایره‌ای‌شکل توسط یک قاب Cمانند احاطه شده‌اند و بین این مه‌شکن‌ها نیز یک ورودی هوای باریک مستطیلی‌شکل دیده می‌شود.

المان‌هایی که در نمای کناری، اطلس را از کوییک متمایز می‌کند؛ آینه‌های جانبی جدید و رینگ‌ها هستند. به‌منظور جذابیت ظاهری بیشتر، سایپا تریم ظاهری دو رنگ را نیز برای این خودرو اجرا کرده و سقف به رنگ مشکی طراحی شده و برخی قطعات مانند قاب آینه‌ها و تریم اطراف مه‌شکن داخل سپرها به رنگی متفاوت از رنگ بدنه درآمده‌اند تا ترکیب رنگی جوان‌پسند را در این خودرو شاهد باشیم.

طراحی اطلس در نمای عقب نیز کاملا متمایز از کوییک اجرا شده و سایپا سعی کرده این قسمت را مدرن‌تر و به‌روزتر از کوییک طراحی کند. در این قسمت هم شاهد چراغ‌هایی Cمانند هستیم که لبه آن‌ها تا روی درِ صندوق عقب امتداد یافته است. همچنین محل نصب پلاک از روی درِ صندوق به سپر منتقل شده و به‌طور کلی دیزاین سپر عقب اطلس نیز تغییر کرده است.

داخل کابین «اطلس»

سایپا اطلس کابینی شیک‌تر و زیباتر از کوییک را به نمایش می‌گذارد. سایپا با طراحی دو رنگ داشبورد و تریم داخلی، سعی داشته است تا کابین این خودرو را جذاب‌تر کند.

«اطلس»؛ نوبرانه‌ای که نیامده بازارش گرفت!

در مقابل راننده یک غربیلک فرمان D شکل قرار دارد که روی آن کلیدهای کنترلی دیده می‌شود. در بالاترین قسمت داشبورد نیز یک نمایشگر ۷اینچی مانند یک تبلت از داشبورد بیرون آمده که برای سیستم مالتی‌مدیا و سرگرمی است. زیر آن هم دو دریچه دایره‌ای‌شکل برای سیستم تهویه مطبوع قرار دارد. دیزاین رودری‌ها و شیفتر دنده نیز در سایپا اطلس نسبت‌به کوییک تغییر داشته و کیفیت مواد اولیه به‌کاررفته در کابین نیز بهبود یافته است.

با توجه به الزام استانداردهای ۸۵گانه، شاهد اضافه‌شدن کلید سیستم کنترل پایداری در بخش میانی داشبورد هستیم و روی دسته چراغ نیز سنسور نور دیده می‌شود.

در نمایشگر مالتی‌مدیای اطلس، می‌توان اطلاعات مربوط به میزان و فشار باد تایرها (آپشن TPMS) را مشاهده کرد که به‌صورت لحظه‌ای پایش می‌شود. این خودرو همچنین دارای راهنمای تعویض دنده یا GSI است که در نمایشگر کوچک کامپیوتر سفری پشت فرمان، با فلشی رو به بالا لزوم تعویض دنده را به راننده نشان می دهد.

ویژگی‌های فنی سایپا «اطلس دنده‌ای»

موتور سایپا اطلس پیشرانه M15GSI است که بهبودهایی را در بخش سرسیلندر و سیستم خروجی دود، بلوک سیلندر و هدرز داشته و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) نیز به آن اضافه شده است. این موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی قادر به تولید ۹۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون‌متر گشتاور است.

این تغییرات باعث شده است که ضمن افزایش جزیی قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه اطلس نسبت‌به کوییک، مصرف سوخت آن نیز ۵درصد کاهش یابد. ضمن این‌که این تغییرات باعث افزایش دوام موتور، کاهش آلایندگی و بهبود عملکرد خودرو نیز شده‌اند.

سایپا اطلس در مدل دنده‌ای به گیربکس پنج‌سرعته دستی مجهز شده است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

سایپا اطلس نسبت‌به اسلاف خود یعنی تیبا و کوییک در هنگام شروع حرکت، دچار لرزش چندانی نشده و تعویض دنده‌های آن نرم‌تر انجام می‌شود.

«اطلس»؛ نوبرانه‌ای که نیامده بازارش گرفت!

داشته‌های ایمنی و رفاهی «اطلس G»

سایپا اطلس G مجهزترین نسخه دنده‌ای این خودرو بوده که دارای تجهیزاتی مانند کلیدهای کنترلی روی فرمان، فرمان Dشکل، نمایشگر مالت‌ مدیا ۷ اینچی در میان داشبورد، سانروف برقی، سیستم پایش فشار باد تایرها، سنسور نور، راهنمای تعویض دنده‌ها، شیشه بالابرهای برقی، هشدار نبستن کمربند ایمنی، چراغ روشنایی در روز، رینگ آلیاژی، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک، دوربین دنده عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، رهیاب، قابلیت نمایش اطلاعات تلفن همراه روی نمایشگر مالتی‌مدیا، ایزوفیکس و… است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.